Wednesday, June 29, 2011

Ada sebelum tiada

Sesuatu perkara yang biasa. Sebagai manusia, kita jarang menghargai apa yang ada di depan mata. Tapi, bila ia dah takde, baru lah kita akan hargainya. Normal kan? Kenapa ye selalu jadi macam ni?

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Salah satunya, ada sebelum tiada. Banyak perkara yang kita kena hargai dan syukuri. Kadang-kadang, kita tak sedar pun perkara tu berharga semasa ia masih ada. Bila ianya dah takde, baru kita tersedar, kenapa aku tak hargai. Kenapa aku tak buat buat itu, tak buat ini masa ia ada. Waktu tu, dah terlambat. Masa takkan berulang lagi. Ia akan menjadi sejarah dan kenangan buat kita. Dan juga, pengalaman dan pengajaran supaya kita takkan ulangi kesilapan itu.

Faham ke maksud aku ni? Haha.. Aku bukanlah jenis yang pandai bermadah berhelah. Bermuhasabah cuma.


Surat cinta untuk Allah

Ke hadapan Tuhanku yang Maha Agung. Maha Pengasih. Maha Pengampun.

ALLAH~ Aku sedang lemah..

Ya Allah. Tidak sekali-kali Kau jauh daripadaku melainkan aku yang menjauhkan diri daripadaMu. Aku yang menjauhkan diri. Aku, ya Allah…

Terlalu banyak dosa yang aku lakukan. Terlampau-lampau banyaknya. Ampunkan aku ya Allah. Aku hamba yang hina. Yang tak tahu erti bersyukur.

Ya Allah, masihkah ada ruang untukku untuk mendapat keampunanMu ya Allah. Adakah Kau masih ingat akan aku? Malu rasanya, ya Allah. Aku malu sebab aku lah yang selalu melupakanMu.

Aku rindu ya Allah. Aku rindu untuk berbual denganMu. Dah lama kita tak berbual. Mana Kau menghilang ya Allah. Mana. Tidak. Kau tak hilang. Aku yang menghilangkan diri. Aku yang hilang, ya Allah.

Aku mencariMu, Tuhan. Aku datang. Aku datang ya Allah. Membawa bergunung dosa untuk minta Kau ampunkan. Aku malu sungguh ya Allah. Mahukah Kau ampunkan dosa aku?

Tuhanku, aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung siksa nerakaMu. Ampunkanlah dosaku ya Allah.

Allah Maha Pengampun. Walaupun selangkah aku jauh dariMu, sejuta langkah Kau dekat padaku. Ampunkan aku, ya Allah. Aku merayu, sujud memohon keampunan… Astaghfirullah al ‘Azim..


Pencari Tuhan,

Siti Masleha

Percaya atau tidak?

Masa kecik-kecik dulu selalu dengar banyak pantang larang. Orang tua-tua zaman dulu kan terlalu mementingkan adat dan tradisi. Banyak la pantang larang yang dorang dapat daripada nenek moyang. Kalau langgar pantang larang, akan ada la akibatnya. Huish~ Seram dengarnya. Kalau boleh, semua pantang larang tu kena dijaga. Ha, gitew la kan~

Jangan pakai payung dalam rumah. Nanti ular masuk. Apa kaitan pakai payung dengan kemasukan ular dalam rumah? Ular tu nak tumpang payung sekali ke? Atau pun, kat luar tu hujan turun. Tu sebab die masuk rumah. Nak berteduh kot. Haha… Tah. Tak tahu la apa kaitannya.

Jangan menyanyi kat dapur. Nanti dapat suami tua. Kenapa ye? Mungkin sebab lelaki tua suka dengar anak dara menyanyi kat dapur kot. Memang sesuai dijadikan jodoh. Sebab anak dara tu hebat. Sambil masak, sambil menyanyi. Ha.. Nanti boleh la die suruh isteri dia masak sambil dodoikan anak kat dapur. Heh? Merapu dah aku ni.

Jangan potong kuku waktu malam. Nanti hantu datang? HANTU datang? Pelik kan? Kenapa hantu nak datang masa orang tengah potong kuku? Datang la masa raya. Lebih afdal. Dapat makan kuih raya. Hehe..

Jangan tunjuk pelangi. Nanti jari kudung. Mungkin pelangi tu mempunyai kuasa ajaib yang mampu mengkudungkan jari jemari manusia. Masa kecik-kecik dulu, sangat la takut nak tunjuk pelangi guna jari. Takut bebeno jari kudung. Sanggup tunjuk guna muncung mulut. “E’eee…!! Cantiknya pelangi tuuuuu… (muncungkan mulut ke arah pelangi).” Ha, jaga-jaga. Nanti mulut kudung pulak.

Jangan guna pensel yang lebih pendek daripada jari kelingking. Nanti mak kita mati. Homaigod! Nyawa mak kita bergantung kepada kependekan sebatang pensel. Oh, tidak! Sangat la takut nak asah pensel pendek-pendek. Sebagai langkah berjaga-jaga, bila pensel tu dah sama pendek dengan jari hantu, cepat-cepat buang. Takut sangat kalau mak kita mati.

Banyak lagi la pantang larang yang aku dengar masa kecik-kecik dulu. Kenapa mesti ada semua pantang larang tu? Semua tu karut belaka. Takde kaitan langsung. Bagi aku, mungkin macam tu la agaknya orang tua zaman dulu nak mengajar anak. Contohnya, jangan potong kuku waktu malam. Bukan apa. Malam kan gelap. Takut kita terketip jari. Kan sakit. Mungkin nampak exaggerate bila kata hantu akan datang. Tapi, dengan cara tu, budak-budak akan lebih takut dan dengar kata. Ha.. Logik tak explanation aku? Haha..

Tak mustahil zaman sekarang yang moden ni, orang masih amalkan pantang larang. Lagi-lagi pada majlis perkahwinan. Saaaangat la banyak pantang larang dan petua yang tak masuk akal.

Jangan tengok cermin dari sehari sebelum bersanding. Nanti tak naik seri. Hm.. Mari kita renungkan apa kaitannya. Kenapa pulak tak boleh tengok cermin? Kenapa? Kenapa? Aku tak puas hati betul la. Haha.. Kesian pengantin tu.

Jangan mandi pada hari persandingan. Nanti tak naik seri pengantin. Naik ke seri kau kalau kau tak mandi dek non oi? Busyuk betul..

Campak pakaian dalam pengantin ke atas bumbung rumah. Supaya cuaca cerah dan tak hujan pada hari majlis. Eee.. Tak malu ke? Kenapa pulak kau yang nak kawal hujan? Bukan ke Allah yang berkuasa nak turunkan hujan atau tak. Kau ingat, hujan tu takut nak turun ke bila dia nampak baju dalam kau? Astaghfirullah~ Mengarut semua tu.

Banyak yang mengarut daripada yang logik semua pantang larang tu. Ada yang kata, tak percaya pun. Tapi nak jaga hati orang-orang tua, kita buat je la. Nanti kata kita ni degil tak dengar kata pulak. Biarkanlah. Bagi aku, kita kene la slow talk dengan dorang. Kita ada alasan kita sendiri kenapa kita taknak ikut pantang larang tu. Tak logik. Bimbang jatuh khurafat dan syirik pulak. Yang penting, kita usaha dan bertawakal. Usaha dengan cara yang betul. Contohnya buat sembahyang hajat supaya cuaca elok. Ambil wudhuk sentiasa untuk menaikkan seri wajah. Berdoa supaya apa yang dirancang, berjalan dengan lancar.

Thursday, June 9, 2011

Mulut orang


Kita hidup kat dunia ni, mesti la bermasyarakat. Kalau tak, nanti jadi kera sumbang pulak. Bila dah bermasyarakat, maka, banyak la ragam manusia yang kita dapat tengok. Ada yang cenggitu, ada yang cenggini.

Selalunya, kalau pegi kenduri kawen, mesti kita akan selalu dengar perbualan-perbualan orang yang datang. Contohnya:

“Eh, anak Joyah ni muda lagi dah kawen. Dah taknak belajar ke? Takpun…. Mesti something wrong tu.”

“Lambatnya anak Joyah ni kawen.. Muka dah kerepot-kerepot dah tu.. Isk2.. Nasib baik ada lagi orang yang nak kat die.”

“RM5000 je hantaran dia? Murahnya.. Belajar tinggi-tinggi, tapi hantaran ciput. Kedekut betul laki dia.”

“HAAA?? RM20 000? Gile betul mak bapak dia. Jual anak ke hape?”

Tu baru kat kenduri kawen. Belum lagi benda-benda lain. Lagi macam-macam yang kita dengar. Bila dah kawen, masih lagi orang nak kata:

“Dah sebulan kawen. Dah berisi belum? Hihi..”

“Milah, anak kau tu dah setahun. Taknak tambah lagi sorang dua ke?”

“Anak kau dah ramai tu Milah, takkan nak pakai Toyota Swift je? Bila nak tukar Harrier pulak? Besar sikit.”

Haa.. Camnilah ragam manusia. Mulut orang, bukan macam mulut tempayan yang kita boleh tutup dengan kain buruk. Sabo je laa..

Ada sebelum tiada

4:12 PM
Sesuatu perkara yang biasa. Sebagai manusia, kita jarang menghargai apa yang ada di depan mata. Tapi, bila ia dah takde, baru lah kita akan hargainya. Normal kan? Kenapa ye selalu jadi macam ni?

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Salah satunya, ada sebelum tiada. Banyak perkara yang kita kena hargai dan syukuri. Kadang-kadang, kita tak sedar pun perkara tu berharga semasa ia masih ada. Bila ianya dah takde, baru kita tersedar, kenapa aku tak hargai. Kenapa aku tak buat buat itu, tak buat ini masa ia ada. Waktu tu, dah terlambat. Masa takkan berulang lagi. Ia akan menjadi sejarah dan kenangan buat kita. Dan juga, pengalaman dan pengajaran supaya kita takkan ulangi kesilapan itu.

Faham ke maksud aku ni? Haha.. Aku bukanlah jenis yang pandai bermadah berhelah. Bermuhasabah cuma.


Read On 1 comments

Surat cinta untuk Allah

4:01 PM
Ke hadapan Tuhanku yang Maha Agung. Maha Pengasih. Maha Pengampun.

ALLAH~ Aku sedang lemah..

Ya Allah. Tidak sekali-kali Kau jauh daripadaku melainkan aku yang menjauhkan diri daripadaMu. Aku yang menjauhkan diri. Aku, ya Allah…

Terlalu banyak dosa yang aku lakukan. Terlampau-lampau banyaknya. Ampunkan aku ya Allah. Aku hamba yang hina. Yang tak tahu erti bersyukur.

Ya Allah, masihkah ada ruang untukku untuk mendapat keampunanMu ya Allah. Adakah Kau masih ingat akan aku? Malu rasanya, ya Allah. Aku malu sebab aku lah yang selalu melupakanMu.

Aku rindu ya Allah. Aku rindu untuk berbual denganMu. Dah lama kita tak berbual. Mana Kau menghilang ya Allah. Mana. Tidak. Kau tak hilang. Aku yang menghilangkan diri. Aku yang hilang, ya Allah.

Aku mencariMu, Tuhan. Aku datang. Aku datang ya Allah. Membawa bergunung dosa untuk minta Kau ampunkan. Aku malu sungguh ya Allah. Mahukah Kau ampunkan dosa aku?

Tuhanku, aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung siksa nerakaMu. Ampunkanlah dosaku ya Allah.

Allah Maha Pengampun. Walaupun selangkah aku jauh dariMu, sejuta langkah Kau dekat padaku. Ampunkan aku, ya Allah. Aku merayu, sujud memohon keampunan… Astaghfirullah al ‘Azim..


Pencari Tuhan,

Siti Masleha

Read On 0 comments

Percaya atau tidak?

3:43 PM
Masa kecik-kecik dulu selalu dengar banyak pantang larang. Orang tua-tua zaman dulu kan terlalu mementingkan adat dan tradisi. Banyak la pantang larang yang dorang dapat daripada nenek moyang. Kalau langgar pantang larang, akan ada la akibatnya. Huish~ Seram dengarnya. Kalau boleh, semua pantang larang tu kena dijaga. Ha, gitew la kan~

Jangan pakai payung dalam rumah. Nanti ular masuk. Apa kaitan pakai payung dengan kemasukan ular dalam rumah? Ular tu nak tumpang payung sekali ke? Atau pun, kat luar tu hujan turun. Tu sebab die masuk rumah. Nak berteduh kot. Haha… Tah. Tak tahu la apa kaitannya.

Jangan menyanyi kat dapur. Nanti dapat suami tua. Kenapa ye? Mungkin sebab lelaki tua suka dengar anak dara menyanyi kat dapur kot. Memang sesuai dijadikan jodoh. Sebab anak dara tu hebat. Sambil masak, sambil menyanyi. Ha.. Nanti boleh la die suruh isteri dia masak sambil dodoikan anak kat dapur. Heh? Merapu dah aku ni.

Jangan potong kuku waktu malam. Nanti hantu datang? HANTU datang? Pelik kan? Kenapa hantu nak datang masa orang tengah potong kuku? Datang la masa raya. Lebih afdal. Dapat makan kuih raya. Hehe..

Jangan tunjuk pelangi. Nanti jari kudung. Mungkin pelangi tu mempunyai kuasa ajaib yang mampu mengkudungkan jari jemari manusia. Masa kecik-kecik dulu, sangat la takut nak tunjuk pelangi guna jari. Takut bebeno jari kudung. Sanggup tunjuk guna muncung mulut. “E’eee…!! Cantiknya pelangi tuuuuu… (muncungkan mulut ke arah pelangi).” Ha, jaga-jaga. Nanti mulut kudung pulak.

Jangan guna pensel yang lebih pendek daripada jari kelingking. Nanti mak kita mati. Homaigod! Nyawa mak kita bergantung kepada kependekan sebatang pensel. Oh, tidak! Sangat la takut nak asah pensel pendek-pendek. Sebagai langkah berjaga-jaga, bila pensel tu dah sama pendek dengan jari hantu, cepat-cepat buang. Takut sangat kalau mak kita mati.

Banyak lagi la pantang larang yang aku dengar masa kecik-kecik dulu. Kenapa mesti ada semua pantang larang tu? Semua tu karut belaka. Takde kaitan langsung. Bagi aku, mungkin macam tu la agaknya orang tua zaman dulu nak mengajar anak. Contohnya, jangan potong kuku waktu malam. Bukan apa. Malam kan gelap. Takut kita terketip jari. Kan sakit. Mungkin nampak exaggerate bila kata hantu akan datang. Tapi, dengan cara tu, budak-budak akan lebih takut dan dengar kata. Ha.. Logik tak explanation aku? Haha..

Tak mustahil zaman sekarang yang moden ni, orang masih amalkan pantang larang. Lagi-lagi pada majlis perkahwinan. Saaaangat la banyak pantang larang dan petua yang tak masuk akal.

Jangan tengok cermin dari sehari sebelum bersanding. Nanti tak naik seri. Hm.. Mari kita renungkan apa kaitannya. Kenapa pulak tak boleh tengok cermin? Kenapa? Kenapa? Aku tak puas hati betul la. Haha.. Kesian pengantin tu.

Jangan mandi pada hari persandingan. Nanti tak naik seri pengantin. Naik ke seri kau kalau kau tak mandi dek non oi? Busyuk betul..

Campak pakaian dalam pengantin ke atas bumbung rumah. Supaya cuaca cerah dan tak hujan pada hari majlis. Eee.. Tak malu ke? Kenapa pulak kau yang nak kawal hujan? Bukan ke Allah yang berkuasa nak turunkan hujan atau tak. Kau ingat, hujan tu takut nak turun ke bila dia nampak baju dalam kau? Astaghfirullah~ Mengarut semua tu.

Banyak yang mengarut daripada yang logik semua pantang larang tu. Ada yang kata, tak percaya pun. Tapi nak jaga hati orang-orang tua, kita buat je la. Nanti kata kita ni degil tak dengar kata pulak. Biarkanlah. Bagi aku, kita kene la slow talk dengan dorang. Kita ada alasan kita sendiri kenapa kita taknak ikut pantang larang tu. Tak logik. Bimbang jatuh khurafat dan syirik pulak. Yang penting, kita usaha dan bertawakal. Usaha dengan cara yang betul. Contohnya buat sembahyang hajat supaya cuaca elok. Ambil wudhuk sentiasa untuk menaikkan seri wajah. Berdoa supaya apa yang dirancang, berjalan dengan lancar.

Read On 0 comments

Mulut orang

9:18 AM

Kita hidup kat dunia ni, mesti la bermasyarakat. Kalau tak, nanti jadi kera sumbang pulak. Bila dah bermasyarakat, maka, banyak la ragam manusia yang kita dapat tengok. Ada yang cenggitu, ada yang cenggini.

Selalunya, kalau pegi kenduri kawen, mesti kita akan selalu dengar perbualan-perbualan orang yang datang. Contohnya:

“Eh, anak Joyah ni muda lagi dah kawen. Dah taknak belajar ke? Takpun…. Mesti something wrong tu.”

“Lambatnya anak Joyah ni kawen.. Muka dah kerepot-kerepot dah tu.. Isk2.. Nasib baik ada lagi orang yang nak kat die.”

“RM5000 je hantaran dia? Murahnya.. Belajar tinggi-tinggi, tapi hantaran ciput. Kedekut betul laki dia.”

“HAAA?? RM20 000? Gile betul mak bapak dia. Jual anak ke hape?”

Tu baru kat kenduri kawen. Belum lagi benda-benda lain. Lagi macam-macam yang kita dengar. Bila dah kawen, masih lagi orang nak kata:

“Dah sebulan kawen. Dah berisi belum? Hihi..”

“Milah, anak kau tu dah setahun. Taknak tambah lagi sorang dua ke?”

“Anak kau dah ramai tu Milah, takkan nak pakai Toyota Swift je? Bila nak tukar Harrier pulak? Besar sikit.”

Haa.. Camnilah ragam manusia. Mulut orang, bukan macam mulut tempayan yang kita boleh tutup dengan kain buruk. Sabo je laa..

Read On 1 comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, June 29, 2011

Ada sebelum tiada

Sesuatu perkara yang biasa. Sebagai manusia, kita jarang menghargai apa yang ada di depan mata. Tapi, bila ia dah takde, baru lah kita akan hargainya. Normal kan? Kenapa ye selalu jadi macam ni?

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Salah satunya, ada sebelum tiada. Banyak perkara yang kita kena hargai dan syukuri. Kadang-kadang, kita tak sedar pun perkara tu berharga semasa ia masih ada. Bila ianya dah takde, baru kita tersedar, kenapa aku tak hargai. Kenapa aku tak buat buat itu, tak buat ini masa ia ada. Waktu tu, dah terlambat. Masa takkan berulang lagi. Ia akan menjadi sejarah dan kenangan buat kita. Dan juga, pengalaman dan pengajaran supaya kita takkan ulangi kesilapan itu.

Faham ke maksud aku ni? Haha.. Aku bukanlah jenis yang pandai bermadah berhelah. Bermuhasabah cuma.


Surat cinta untuk Allah

Ke hadapan Tuhanku yang Maha Agung. Maha Pengasih. Maha Pengampun.

ALLAH~ Aku sedang lemah..

Ya Allah. Tidak sekali-kali Kau jauh daripadaku melainkan aku yang menjauhkan diri daripadaMu. Aku yang menjauhkan diri. Aku, ya Allah…

Terlalu banyak dosa yang aku lakukan. Terlampau-lampau banyaknya. Ampunkan aku ya Allah. Aku hamba yang hina. Yang tak tahu erti bersyukur.

Ya Allah, masihkah ada ruang untukku untuk mendapat keampunanMu ya Allah. Adakah Kau masih ingat akan aku? Malu rasanya, ya Allah. Aku malu sebab aku lah yang selalu melupakanMu.

Aku rindu ya Allah. Aku rindu untuk berbual denganMu. Dah lama kita tak berbual. Mana Kau menghilang ya Allah. Mana. Tidak. Kau tak hilang. Aku yang menghilangkan diri. Aku yang hilang, ya Allah.

Aku mencariMu, Tuhan. Aku datang. Aku datang ya Allah. Membawa bergunung dosa untuk minta Kau ampunkan. Aku malu sungguh ya Allah. Mahukah Kau ampunkan dosa aku?

Tuhanku, aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung siksa nerakaMu. Ampunkanlah dosaku ya Allah.

Allah Maha Pengampun. Walaupun selangkah aku jauh dariMu, sejuta langkah Kau dekat padaku. Ampunkan aku, ya Allah. Aku merayu, sujud memohon keampunan… Astaghfirullah al ‘Azim..


Pencari Tuhan,

Siti Masleha

Percaya atau tidak?

Masa kecik-kecik dulu selalu dengar banyak pantang larang. Orang tua-tua zaman dulu kan terlalu mementingkan adat dan tradisi. Banyak la pantang larang yang dorang dapat daripada nenek moyang. Kalau langgar pantang larang, akan ada la akibatnya. Huish~ Seram dengarnya. Kalau boleh, semua pantang larang tu kena dijaga. Ha, gitew la kan~

Jangan pakai payung dalam rumah. Nanti ular masuk. Apa kaitan pakai payung dengan kemasukan ular dalam rumah? Ular tu nak tumpang payung sekali ke? Atau pun, kat luar tu hujan turun. Tu sebab die masuk rumah. Nak berteduh kot. Haha… Tah. Tak tahu la apa kaitannya.

Jangan menyanyi kat dapur. Nanti dapat suami tua. Kenapa ye? Mungkin sebab lelaki tua suka dengar anak dara menyanyi kat dapur kot. Memang sesuai dijadikan jodoh. Sebab anak dara tu hebat. Sambil masak, sambil menyanyi. Ha.. Nanti boleh la die suruh isteri dia masak sambil dodoikan anak kat dapur. Heh? Merapu dah aku ni.

Jangan potong kuku waktu malam. Nanti hantu datang? HANTU datang? Pelik kan? Kenapa hantu nak datang masa orang tengah potong kuku? Datang la masa raya. Lebih afdal. Dapat makan kuih raya. Hehe..

Jangan tunjuk pelangi. Nanti jari kudung. Mungkin pelangi tu mempunyai kuasa ajaib yang mampu mengkudungkan jari jemari manusia. Masa kecik-kecik dulu, sangat la takut nak tunjuk pelangi guna jari. Takut bebeno jari kudung. Sanggup tunjuk guna muncung mulut. “E’eee…!! Cantiknya pelangi tuuuuu… (muncungkan mulut ke arah pelangi).” Ha, jaga-jaga. Nanti mulut kudung pulak.

Jangan guna pensel yang lebih pendek daripada jari kelingking. Nanti mak kita mati. Homaigod! Nyawa mak kita bergantung kepada kependekan sebatang pensel. Oh, tidak! Sangat la takut nak asah pensel pendek-pendek. Sebagai langkah berjaga-jaga, bila pensel tu dah sama pendek dengan jari hantu, cepat-cepat buang. Takut sangat kalau mak kita mati.

Banyak lagi la pantang larang yang aku dengar masa kecik-kecik dulu. Kenapa mesti ada semua pantang larang tu? Semua tu karut belaka. Takde kaitan langsung. Bagi aku, mungkin macam tu la agaknya orang tua zaman dulu nak mengajar anak. Contohnya, jangan potong kuku waktu malam. Bukan apa. Malam kan gelap. Takut kita terketip jari. Kan sakit. Mungkin nampak exaggerate bila kata hantu akan datang. Tapi, dengan cara tu, budak-budak akan lebih takut dan dengar kata. Ha.. Logik tak explanation aku? Haha..

Tak mustahil zaman sekarang yang moden ni, orang masih amalkan pantang larang. Lagi-lagi pada majlis perkahwinan. Saaaangat la banyak pantang larang dan petua yang tak masuk akal.

Jangan tengok cermin dari sehari sebelum bersanding. Nanti tak naik seri. Hm.. Mari kita renungkan apa kaitannya. Kenapa pulak tak boleh tengok cermin? Kenapa? Kenapa? Aku tak puas hati betul la. Haha.. Kesian pengantin tu.

Jangan mandi pada hari persandingan. Nanti tak naik seri pengantin. Naik ke seri kau kalau kau tak mandi dek non oi? Busyuk betul..

Campak pakaian dalam pengantin ke atas bumbung rumah. Supaya cuaca cerah dan tak hujan pada hari majlis. Eee.. Tak malu ke? Kenapa pulak kau yang nak kawal hujan? Bukan ke Allah yang berkuasa nak turunkan hujan atau tak. Kau ingat, hujan tu takut nak turun ke bila dia nampak baju dalam kau? Astaghfirullah~ Mengarut semua tu.

Banyak yang mengarut daripada yang logik semua pantang larang tu. Ada yang kata, tak percaya pun. Tapi nak jaga hati orang-orang tua, kita buat je la. Nanti kata kita ni degil tak dengar kata pulak. Biarkanlah. Bagi aku, kita kene la slow talk dengan dorang. Kita ada alasan kita sendiri kenapa kita taknak ikut pantang larang tu. Tak logik. Bimbang jatuh khurafat dan syirik pulak. Yang penting, kita usaha dan bertawakal. Usaha dengan cara yang betul. Contohnya buat sembahyang hajat supaya cuaca elok. Ambil wudhuk sentiasa untuk menaikkan seri wajah. Berdoa supaya apa yang dirancang, berjalan dengan lancar.

Thursday, June 9, 2011

Mulut orang


Kita hidup kat dunia ni, mesti la bermasyarakat. Kalau tak, nanti jadi kera sumbang pulak. Bila dah bermasyarakat, maka, banyak la ragam manusia yang kita dapat tengok. Ada yang cenggitu, ada yang cenggini.

Selalunya, kalau pegi kenduri kawen, mesti kita akan selalu dengar perbualan-perbualan orang yang datang. Contohnya:

“Eh, anak Joyah ni muda lagi dah kawen. Dah taknak belajar ke? Takpun…. Mesti something wrong tu.”

“Lambatnya anak Joyah ni kawen.. Muka dah kerepot-kerepot dah tu.. Isk2.. Nasib baik ada lagi orang yang nak kat die.”

“RM5000 je hantaran dia? Murahnya.. Belajar tinggi-tinggi, tapi hantaran ciput. Kedekut betul laki dia.”

“HAAA?? RM20 000? Gile betul mak bapak dia. Jual anak ke hape?”

Tu baru kat kenduri kawen. Belum lagi benda-benda lain. Lagi macam-macam yang kita dengar. Bila dah kawen, masih lagi orang nak kata:

“Dah sebulan kawen. Dah berisi belum? Hihi..”

“Milah, anak kau tu dah setahun. Taknak tambah lagi sorang dua ke?”

“Anak kau dah ramai tu Milah, takkan nak pakai Toyota Swift je? Bila nak tukar Harrier pulak? Besar sikit.”

Haa.. Camnilah ragam manusia. Mulut orang, bukan macam mulut tempayan yang kita boleh tutup dengan kain buruk. Sabo je laa..