Friday, November 7, 2008

TANDA-TANDA KEMATIAN





Anda semua percaya tak bahawa kita boleh merasai tanda-tanda mati?

Sebenarnya, tanda-tanda mati itu benar dan cuma amalan kita aje yang dapat bezakan kita punya kepekaan.

Tanda-tanda ni, Allah bagi supaya umat islam bertaubat dan bersedia menghadapNya.

Ade banyak tanda-tanda kematian. Ada 6 peringkat keadaan:

1)Tanda 100 hari sebelum mati

-Hanya disedari oleh mereka yang dikehendakiNya sahaja.
-Tanda ini berlaku lazimnya selepas waktu asar.
-Seluruh tubuh (dari hujung rambut hingga hujung kaki) merasai getaran atau seakan-akan menggigil.

2)Tanda 40 hari sebelum mati

-Tanda ini juga berlaku sesudah waktu asar.
-Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.
-Pada ketika ini, daun yang tertulis nama kita di atas ‘Arasy Allah akan gugur dari pokok.
-Maka, malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan membuat persediaan.
-Ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

3)Tanda 7 hari sebelum mati


-Tanda ini diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah.
-Contohnya, orang sakit yang tak lalu makan, tiba-tiba berselera untuk makan.

4)Tanda 3 hari sebelum mati

-Pada ketika ini, akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi (antara dahi kanan dan kiri).
-Jika tanda ini dapat dirasai, maka, puasalah kita supaya kita tidak mengandungi banyak najis.

5)Tanda 1 hari sebelum mati

-Tanda ini juga akan berlaku selepas waktu asar.
-Kita akan merasakan denyutan di sebelah belakang (di kawasan ubun-ubun).
-Ini menandakan kita mungkin tidak akan sempat menemui waktu asar keesokan harinya.

6)Tanda akhir sebelum mati

-Kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya ke halkum.
-Ketika ini, hendaklah kita mengucap kalimah syahadah.
-Bersedia menerima kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang mematikan kita pula.

Tanda-tanda ni, saya dapat dari sebuah buku. Sejauh mana kesahihannya, Wallahua’lam. Apa-apa pun, kita hendaklah sentiasa bersedia menghadapi kematian.


Rasulullah bersabda:

"Janganlah kamu becita-cita supaya mati cepat dan janganlah kamu berdoa supaya mati sebelum kematian itu sendiri datang kepadamu. sesungguhnya apabila kamu mati, akan terputuslah segala amalan kamu. sebaliknya apabila dipanjangkan umur seorang mukmin bererti bertambahlah kebaikannya."

Ada beberape keadaan yang dapat melepaskan atau meringankan dari azab kubur. amalan-amalan ini kita ketahui dari beberapa hadith. Antaranya:

1) Membaca surah Al-Mulk tiap-tiap malam sebelum masuk tidur

2) Membaca surah Al-Ikhlas pada ketika sakit yang membawa maut

3) Menyediakan diri menjadi sukarelawan

"Menyediakan diri menjadi sukarelawan dalam sehari semalam adalah lebih baik daripada puasa sebulan berserta melakukan ibadah di dalamnya dan jika ia meninggal dunia, dialirkan ke atasnya pahala amalannya dan dia mendapat keamanan dari fitnah-fitnah kubur"

4) Meninggal dunia pada malam atau siang hari Jumaat

"Tidak ada seorang muslim yang meninggal pada siang hari Jumaat atau malamnya, melainkan ia dipeliharakan Allah daripada fitnah kubur"


5) Meninggal dunia kerana penyakit di dalam perutnya

"Barangsiapa mati kerana penyakit perutnya, tidak akan disiksa di dalam kuburnya"

*Ada di kalangan Ulama' berpendapat kerana melihat beberapa Khabar dan Athar (hadith) menerangkan bahawa beberapa sifat yang menjadikan seseorang meninggal dunia dapat disamakan dengan pahalanya dengan pahala orang yang mati syahid, iaitu orang yang mati kerana taun, sakit di dalam perut, tenggelam lemas, ditimpa runtuhan, melahirkan anak, mempertahankan jiwanya, membela kehormatan isteri dan lain-lain.


Ada baiknya kalau kita mengamalkan apa yang pernah diucapkan oleh salah seorang Waliullah bernama Syaqiq Al-Bakary, maksudnya:

"Kita usahakan mencari 4 macam, lalu kita dapati ia di dalam 4 macam"

1) Kita usahakan menghindari dosa-dosa, lalu kita dapati dalam solat Dhuha

2) Kita usahakan mendapat cahaya di dalam kubur, lalu kita dapati ia pada solat malam

3) Kita usahakan keselamatan untuk menyeberangi sirat, lalu kita dapati pada puasa dan sedekah

4) kita usahakan untuk mendapat naungan di bawah 'Arasy, lalu kita dapati ia pada menyendiri dengan Allah..

Monday, November 3, 2008

MENGAPA ??

consti... consti... consti...

argh..!! kenape la otak aku xdapat menerima subject ni?

dari petang td aku dah berusaha utk bercinta dengan consti

tapi tak berjaya jugak.. huhu...

dah duduk, bersila, baring, menonggeng, tapi xmasuk2 jgk..

kenapa semua ini berlaku??

kenapa subject consti perlu ade dalam study plan aku??

aku tak suke.. huwa............!!!!

supremacy? independence of judiciary? legislative??

aku bengang!! aku bengang!!

aku tak puas hati

aku kene ngorat jgk consti ni sampai dapat.

oh encik consti, tolongla sambut cintaku yang luhur ini...

aku cuba untuk mencintai kau.

huhu...

diri aku semakin lemah.

rase macam nak bercinta dengan katil n bantal pulak.

selamat tinggal consti... jangan ditanya ke mana ku pergi..

--(@

"setiap kesulitan itu akan bertambah apabila dihitung-hitung,

tetapi akan hilang apabila kita tidak menghiraukannya lagi"

(imam malik)

--(@

Sunday, November 2, 2008

debaran..!

hari ini: ahad 2 n0v 2008

petang ni, 1st paper, CriMinAL law.. pukul 2.30 petang.

rase berdebar2 jantung. dah byk stadi, tp mcm so n so.

huhu.. semoga dipermudahkan menjawab.

harap2 suhu aircond kat CAC tak mencecah tahap suhu kutub utara yang boleh dirasai hingga ke tulang. grrrr................ sujuk....

kadang2, rase mcm tak sabar nak jwb exam pon ade. hehe...

kawan2 sekalian, harap dapat mendoakan. selitkan nama saya di celah2 doa kalian..

--(@

hidup memerlukan pengorbanan,

pengorbanan memerlukan perjuangan,

perjuangan memerlukan kekuatan,

kekuatan memerlukan keyakinan,

keyakinan memerlukan kejayaan,

kejayaan memerlukan kebahagiaan...

TANDA-TANDA KEMATIAN

2:09 PM




Anda semua percaya tak bahawa kita boleh merasai tanda-tanda mati?

Sebenarnya, tanda-tanda mati itu benar dan cuma amalan kita aje yang dapat bezakan kita punya kepekaan.

Tanda-tanda ni, Allah bagi supaya umat islam bertaubat dan bersedia menghadapNya.

Ade banyak tanda-tanda kematian. Ada 6 peringkat keadaan:

1)Tanda 100 hari sebelum mati

-Hanya disedari oleh mereka yang dikehendakiNya sahaja.
-Tanda ini berlaku lazimnya selepas waktu asar.
-Seluruh tubuh (dari hujung rambut hingga hujung kaki) merasai getaran atau seakan-akan menggigil.

2)Tanda 40 hari sebelum mati

-Tanda ini juga berlaku sesudah waktu asar.
-Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.
-Pada ketika ini, daun yang tertulis nama kita di atas ‘Arasy Allah akan gugur dari pokok.
-Maka, malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan membuat persediaan.
-Ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

3)Tanda 7 hari sebelum mati


-Tanda ini diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah.
-Contohnya, orang sakit yang tak lalu makan, tiba-tiba berselera untuk makan.

4)Tanda 3 hari sebelum mati

-Pada ketika ini, akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi (antara dahi kanan dan kiri).
-Jika tanda ini dapat dirasai, maka, puasalah kita supaya kita tidak mengandungi banyak najis.

5)Tanda 1 hari sebelum mati

-Tanda ini juga akan berlaku selepas waktu asar.
-Kita akan merasakan denyutan di sebelah belakang (di kawasan ubun-ubun).
-Ini menandakan kita mungkin tidak akan sempat menemui waktu asar keesokan harinya.

6)Tanda akhir sebelum mati

-Kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya ke halkum.
-Ketika ini, hendaklah kita mengucap kalimah syahadah.
-Bersedia menerima kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang mematikan kita pula.

Tanda-tanda ni, saya dapat dari sebuah buku. Sejauh mana kesahihannya, Wallahua’lam. Apa-apa pun, kita hendaklah sentiasa bersedia menghadapi kematian.


Rasulullah bersabda:

"Janganlah kamu becita-cita supaya mati cepat dan janganlah kamu berdoa supaya mati sebelum kematian itu sendiri datang kepadamu. sesungguhnya apabila kamu mati, akan terputuslah segala amalan kamu. sebaliknya apabila dipanjangkan umur seorang mukmin bererti bertambahlah kebaikannya."

Ada beberape keadaan yang dapat melepaskan atau meringankan dari azab kubur. amalan-amalan ini kita ketahui dari beberapa hadith. Antaranya:

1) Membaca surah Al-Mulk tiap-tiap malam sebelum masuk tidur

2) Membaca surah Al-Ikhlas pada ketika sakit yang membawa maut

3) Menyediakan diri menjadi sukarelawan

"Menyediakan diri menjadi sukarelawan dalam sehari semalam adalah lebih baik daripada puasa sebulan berserta melakukan ibadah di dalamnya dan jika ia meninggal dunia, dialirkan ke atasnya pahala amalannya dan dia mendapat keamanan dari fitnah-fitnah kubur"

4) Meninggal dunia pada malam atau siang hari Jumaat

"Tidak ada seorang muslim yang meninggal pada siang hari Jumaat atau malamnya, melainkan ia dipeliharakan Allah daripada fitnah kubur"


5) Meninggal dunia kerana penyakit di dalam perutnya

"Barangsiapa mati kerana penyakit perutnya, tidak akan disiksa di dalam kuburnya"

*Ada di kalangan Ulama' berpendapat kerana melihat beberapa Khabar dan Athar (hadith) menerangkan bahawa beberapa sifat yang menjadikan seseorang meninggal dunia dapat disamakan dengan pahalanya dengan pahala orang yang mati syahid, iaitu orang yang mati kerana taun, sakit di dalam perut, tenggelam lemas, ditimpa runtuhan, melahirkan anak, mempertahankan jiwanya, membela kehormatan isteri dan lain-lain.


Ada baiknya kalau kita mengamalkan apa yang pernah diucapkan oleh salah seorang Waliullah bernama Syaqiq Al-Bakary, maksudnya:

"Kita usahakan mencari 4 macam, lalu kita dapati ia di dalam 4 macam"

1) Kita usahakan menghindari dosa-dosa, lalu kita dapati dalam solat Dhuha

2) Kita usahakan mendapat cahaya di dalam kubur, lalu kita dapati ia pada solat malam

3) Kita usahakan keselamatan untuk menyeberangi sirat, lalu kita dapati pada puasa dan sedekah

4) kita usahakan untuk mendapat naungan di bawah 'Arasy, lalu kita dapati ia pada menyendiri dengan Allah..
Read On 3 comments

MENGAPA ??

10:30 PM
consti... consti... consti...

argh..!! kenape la otak aku xdapat menerima subject ni?

dari petang td aku dah berusaha utk bercinta dengan consti

tapi tak berjaya jugak.. huhu...

dah duduk, bersila, baring, menonggeng, tapi xmasuk2 jgk..

kenapa semua ini berlaku??

kenapa subject consti perlu ade dalam study plan aku??

aku tak suke.. huwa............!!!!

supremacy? independence of judiciary? legislative??

aku bengang!! aku bengang!!

aku tak puas hati

aku kene ngorat jgk consti ni sampai dapat.

oh encik consti, tolongla sambut cintaku yang luhur ini...

aku cuba untuk mencintai kau.

huhu...

diri aku semakin lemah.

rase macam nak bercinta dengan katil n bantal pulak.

selamat tinggal consti... jangan ditanya ke mana ku pergi..

--(@

"setiap kesulitan itu akan bertambah apabila dihitung-hitung,

tetapi akan hilang apabila kita tidak menghiraukannya lagi"

(imam malik)

--(@
Read On 1 comments

debaran..!

12:26 AM
hari ini: ahad 2 n0v 2008

petang ni, 1st paper, CriMinAL law.. pukul 2.30 petang.

rase berdebar2 jantung. dah byk stadi, tp mcm so n so.

huhu.. semoga dipermudahkan menjawab.

harap2 suhu aircond kat CAC tak mencecah tahap suhu kutub utara yang boleh dirasai hingga ke tulang. grrrr................ sujuk....

kadang2, rase mcm tak sabar nak jwb exam pon ade. hehe...

kawan2 sekalian, harap dapat mendoakan. selitkan nama saya di celah2 doa kalian..

--(@

hidup memerlukan pengorbanan,

pengorbanan memerlukan perjuangan,

perjuangan memerlukan kekuatan,

kekuatan memerlukan keyakinan,

keyakinan memerlukan kejayaan,

kejayaan memerlukan kebahagiaan...
Read On 0 comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, November 7, 2008

TANDA-TANDA KEMATIAN





Anda semua percaya tak bahawa kita boleh merasai tanda-tanda mati?

Sebenarnya, tanda-tanda mati itu benar dan cuma amalan kita aje yang dapat bezakan kita punya kepekaan.

Tanda-tanda ni, Allah bagi supaya umat islam bertaubat dan bersedia menghadapNya.

Ade banyak tanda-tanda kematian. Ada 6 peringkat keadaan:

1)Tanda 100 hari sebelum mati

-Hanya disedari oleh mereka yang dikehendakiNya sahaja.
-Tanda ini berlaku lazimnya selepas waktu asar.
-Seluruh tubuh (dari hujung rambut hingga hujung kaki) merasai getaran atau seakan-akan menggigil.

2)Tanda 40 hari sebelum mati

-Tanda ini juga berlaku sesudah waktu asar.
-Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.
-Pada ketika ini, daun yang tertulis nama kita di atas ‘Arasy Allah akan gugur dari pokok.
-Maka, malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan membuat persediaan.
-Ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

3)Tanda 7 hari sebelum mati


-Tanda ini diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah.
-Contohnya, orang sakit yang tak lalu makan, tiba-tiba berselera untuk makan.

4)Tanda 3 hari sebelum mati

-Pada ketika ini, akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi (antara dahi kanan dan kiri).
-Jika tanda ini dapat dirasai, maka, puasalah kita supaya kita tidak mengandungi banyak najis.

5)Tanda 1 hari sebelum mati

-Tanda ini juga akan berlaku selepas waktu asar.
-Kita akan merasakan denyutan di sebelah belakang (di kawasan ubun-ubun).
-Ini menandakan kita mungkin tidak akan sempat menemui waktu asar keesokan harinya.

6)Tanda akhir sebelum mati

-Kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya ke halkum.
-Ketika ini, hendaklah kita mengucap kalimah syahadah.
-Bersedia menerima kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang mematikan kita pula.

Tanda-tanda ni, saya dapat dari sebuah buku. Sejauh mana kesahihannya, Wallahua’lam. Apa-apa pun, kita hendaklah sentiasa bersedia menghadapi kematian.


Rasulullah bersabda:

"Janganlah kamu becita-cita supaya mati cepat dan janganlah kamu berdoa supaya mati sebelum kematian itu sendiri datang kepadamu. sesungguhnya apabila kamu mati, akan terputuslah segala amalan kamu. sebaliknya apabila dipanjangkan umur seorang mukmin bererti bertambahlah kebaikannya."

Ada beberape keadaan yang dapat melepaskan atau meringankan dari azab kubur. amalan-amalan ini kita ketahui dari beberapa hadith. Antaranya:

1) Membaca surah Al-Mulk tiap-tiap malam sebelum masuk tidur

2) Membaca surah Al-Ikhlas pada ketika sakit yang membawa maut

3) Menyediakan diri menjadi sukarelawan

"Menyediakan diri menjadi sukarelawan dalam sehari semalam adalah lebih baik daripada puasa sebulan berserta melakukan ibadah di dalamnya dan jika ia meninggal dunia, dialirkan ke atasnya pahala amalannya dan dia mendapat keamanan dari fitnah-fitnah kubur"

4) Meninggal dunia pada malam atau siang hari Jumaat

"Tidak ada seorang muslim yang meninggal pada siang hari Jumaat atau malamnya, melainkan ia dipeliharakan Allah daripada fitnah kubur"


5) Meninggal dunia kerana penyakit di dalam perutnya

"Barangsiapa mati kerana penyakit perutnya, tidak akan disiksa di dalam kuburnya"

*Ada di kalangan Ulama' berpendapat kerana melihat beberapa Khabar dan Athar (hadith) menerangkan bahawa beberapa sifat yang menjadikan seseorang meninggal dunia dapat disamakan dengan pahalanya dengan pahala orang yang mati syahid, iaitu orang yang mati kerana taun, sakit di dalam perut, tenggelam lemas, ditimpa runtuhan, melahirkan anak, mempertahankan jiwanya, membela kehormatan isteri dan lain-lain.


Ada baiknya kalau kita mengamalkan apa yang pernah diucapkan oleh salah seorang Waliullah bernama Syaqiq Al-Bakary, maksudnya:

"Kita usahakan mencari 4 macam, lalu kita dapati ia di dalam 4 macam"

1) Kita usahakan menghindari dosa-dosa, lalu kita dapati dalam solat Dhuha

2) Kita usahakan mendapat cahaya di dalam kubur, lalu kita dapati ia pada solat malam

3) Kita usahakan keselamatan untuk menyeberangi sirat, lalu kita dapati pada puasa dan sedekah

4) kita usahakan untuk mendapat naungan di bawah 'Arasy, lalu kita dapati ia pada menyendiri dengan Allah..

Monday, November 3, 2008

MENGAPA ??

consti... consti... consti...

argh..!! kenape la otak aku xdapat menerima subject ni?

dari petang td aku dah berusaha utk bercinta dengan consti

tapi tak berjaya jugak.. huhu...

dah duduk, bersila, baring, menonggeng, tapi xmasuk2 jgk..

kenapa semua ini berlaku??

kenapa subject consti perlu ade dalam study plan aku??

aku tak suke.. huwa............!!!!

supremacy? independence of judiciary? legislative??

aku bengang!! aku bengang!!

aku tak puas hati

aku kene ngorat jgk consti ni sampai dapat.

oh encik consti, tolongla sambut cintaku yang luhur ini...

aku cuba untuk mencintai kau.

huhu...

diri aku semakin lemah.

rase macam nak bercinta dengan katil n bantal pulak.

selamat tinggal consti... jangan ditanya ke mana ku pergi..

--(@

"setiap kesulitan itu akan bertambah apabila dihitung-hitung,

tetapi akan hilang apabila kita tidak menghiraukannya lagi"

(imam malik)

--(@

Sunday, November 2, 2008

debaran..!

hari ini: ahad 2 n0v 2008

petang ni, 1st paper, CriMinAL law.. pukul 2.30 petang.

rase berdebar2 jantung. dah byk stadi, tp mcm so n so.

huhu.. semoga dipermudahkan menjawab.

harap2 suhu aircond kat CAC tak mencecah tahap suhu kutub utara yang boleh dirasai hingga ke tulang. grrrr................ sujuk....

kadang2, rase mcm tak sabar nak jwb exam pon ade. hehe...

kawan2 sekalian, harap dapat mendoakan. selitkan nama saya di celah2 doa kalian..

--(@

hidup memerlukan pengorbanan,

pengorbanan memerlukan perjuangan,

perjuangan memerlukan kekuatan,

kekuatan memerlukan keyakinan,

keyakinan memerlukan kejayaan,

kejayaan memerlukan kebahagiaan...