Saturday, May 14, 2011

Selamat hari guru buat semua guru di dunia yang fana ini - Episod 2

Sekolah Kebangsaan Pasir Panjang (1994-1999)

Jadi pengawas dari darjah 4. Ala.. Biasa la kan. Muka ganaz, kene la jadi mawas pengawas. Tapi, bila tengok balik gambar masa sekolah rendah, comotnyeee…!! Selekehnyeee..!! Isk, camne bleh jadi pengawas.

Yang besntnye, jadi pengawas banyak privilege. Kalau perhimpunan, tak payah duduk dalam barisan. Boleh duduk kat belakang sekali. Sembang-sembang dengan pengawas yang lain. Haha..

Cikgu yang paling garang, Cikgu Rizal. Die mengajar sains. Die suke buat spot check kuku. Sape kuku panjang, memang kene jentik jari. Pergh…! Boleh bengkak jari korang wehhh~

Arwah Cikgu Rahim pulak, garang gile. Mengajar kemahiran hidup. Sape-sape yang belum mahir dalam kehidupan, terus mahir bila masuk kelas die. Kalau bising, memang kene cubit. Sakit gile la. Hadoi… Siap sedia pakai baju tebal-tebal.

Cikgu Jinal? Cikgu matematik yang handal. Ha… Ni pun garang jugak. Semua orang neves kalau die masuk kelas. Die suke sangkut spek die kat dahi. Style katanye..

Teacher Ramlah pulak, best. Die mengajar BI. Jadual kelas BI selalunye lepas Pendidikan Jasmani. Bila habis sukan je, mesti kitorang semua masuk kelas die lambat. Yela, nak kene tukar baju dulu. Ayat die tiap kali masuk kelas + bengang sebab kitorang masuk lambat: ‘Beghejam-ghejam tukagh baju..!’ Hehe..

Mak aku? Biasala, cikgu BM yang paling sporting kat sekolah. Haha… Mak aku suka bercerita kat dalam kelas. Ade je cerita die tiap minggu. Siap ade cerita berepisod lagi. Macam sinetron pulak la kan. Sampai sekarang mak aku mengajar kat sekolah tu. Gigihnye la.. Macam mana dia boleh tahan kat situ.

Hm.. Sape lagi ye? Ramai lagi la. Ustazah Asmanizan, Cikgu Jamaayah, Cikgu Zaidi, Cikgu Shafie, Cikgu Ahliza.. Isk, ramai gile la. Sampai ada yang dah tak ingat nama.

Masa darjah 2, kitorang akan main kejar-kejar kat padang tepi kelas. Tak kesah la kau laki ke, perempuan ke, semua bedal. Tiap kali rehat, mesti main punye. Bersambung-sambung lagi tau. Haha.. Bila masuk je kelas, semua peluh-peluh. Busuk pulak tu. Biasa la kan, budak-budak…

UPSR? Hm… Dapat 2A 3B je. Takde la banyak mana pun.. Belajar pun main-main kan.. Padan muke aku. Tapi ni la namanya takdir kan? Betul tak?


bersambung...

Selamat hari guru buat semua guru di dunia yang fana ini - Episod 1

Untuk entri kali ni, aku nak bawak korang semua mengimbau kembali zaman aku kecit-kecit muda-muda dulu. Zaman aku masih bergelar seorang pelajar. Dari sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah menengah sampai la kat university. Aku nak cuba ingat semua cikgu yang pernah ajar aku masa dulu-dulu. Erm… Mencabar kan. Haha…

Taski As-Saadah Pasir Panjang (1991-1993)

3 tahun aku belajar kat sana. Dari umur 4 tahun lagi tau. Tu sebab aku pandai lain macam je sekarang. Haha.. Motif? Tah. Ok, sila abaikan.

Tiap-tiap pagi, mesti mak aku belikan cucur udang 4 ketul dengan kuah kacang kat kantin sekolah rendah, tempat mak aku mengajar. Cucur tu, mesti mau masuk dalam bekas Tupperware lonjong bertutup merah. Bawak dari rumah. Kalau tak bawak Tupperware, aku taknak beli cucur udang tu. Merajuk! Haha..

Cucur udang tersebut, aku akan kongsi dengan kawan tertentu je. Aimi, Syaza & Umar. Ha… Cukup sorang 1. Kira, aku ni breakfast provider la. Haha… Apesal la aku baik sangat tah. Tapi memang aku akan share dengan dorang sahaja. Assabiyah betul.

Ustazah yang aku ingat, sorang je. Ustazah Muslimah. Sebab die la pengetua Taski tu. Ha, kejam tak aku? Mintak mahap la. Memang aku ingat die sorang je. Yela, budak-budak kan. Kadang-kadang tak tau nama pun. Kalau orang tanye, ‘ala, ustazah yang pakai spek bulat besar tu.’ ‘Ala, ustazah yang pakai tudung besar tu.’ Ha, gitu le kan…

Permainan yang paling femes masa tadika dulu, main sorok-sorok kasut. Heh, permainan yang sangat keji di abad ini. Sape-sape yang kene tu, mintak mahap la ye. Memang nature permainan tu keji pun.


bersambung...

Wednesday, May 11, 2011

Enjit-enjit semut~




Semoga Terhibur! Hehe..

Monday, May 9, 2011

Tipah.... Tinggal Kenangan

Setiap yang hidup, pasti akan mati kan? Tak kisah la manusia ke, tumbuhan ke, haiwan ke. Huhu… Ada cerita sedih yang aku nak cerita ni. 2 minggu lepas, kucing kesayangan aku, Tipah mati kene langgar. Ni kes langgar lari. Jaaaahhhhaaat!! Kesian Tipah.. Seekor kucing yang mati katak di tengah jalan.

Cik Yaya mesej aku, kata Tipah mati… Mati kene langgar. Terkejut jugak aku dengar. Yela, Tipah memang jarang keluar lebih dari kawasan rumah. Kenapa dia pergi ke jalan raya? Dia merajuk kot sebab Cik Lala marah dia. Cik Lala marah sebab dia berak dalam bilik air, pastu tak reti jirus. Huh! Betapa kejam kau Cik Lala!!

Lepas kejadian tu, Tipah tak balik-balik. 2 hari dia tak balik rumah. Mana la dia pegi. Tak pernah dia buat perangai macam tu. Cik Yaya dah mula risau. Mana la si Tipah pegi. Hujan, panas, dia tetap tak balik-balik.

Pada hari Cik Yaya nak buat ujian memandu, Cik Yaya ternampak jenazah kucing kat tengah jalan raya. Muka dan ekor dah hancur. Cik Yaya tak dapat cam samada Tipah atau bukan. Kalau ekor dia masih elok, mungkin boleh cam Tipah. Ekor Tipah kembang sebab Tipah kucing siam. Tapi corak bulunya sama. Putih, dan bertompok coklat di kedua-dua belah lutut.

Huwa… Maka, sah lah itu Tipah.. Berderailah air mata Cik Yaya berjurai-jurai umpama air terjun Sungai Lui.. Kehilangan Tipah amat dirasai. Tipah seekor kucing yang baik.. Buang air kat bilik air, makan tak bersepah, tak bising.. Selama ni, Tipah la peneman Cik Yaya kat rumah. Dia la suka, dia la duka. Tapi sekarang, semuanya dah tak ada.. Semuanya tinggal kenangan.

Ooohh Tipah~


Sunday, April 24, 2011

The Unforgotten Legacy 18042011

MONDAY . 18 APRIL 2011 . ISTANA HOTEL

Lama dah tak hapdate blog ni. Banyak sangat cerita yang nak dikongsi. By the way, aku sekarang tengah sibuk dengan anak-anak murid. Hm, well I am a teacher now. Hehe… (guru sandaran je..)

Nak start dengan cerita Law Grad Dinner (LGD) baru-baru ni. Event tradisi student law kat UIA. Sejak turun temurun, tak pernah miss. Well, kat UIA, law student je yang ada program camni. Untuk apa? Asalnya LGD ni untuk kita meraikan student yang nak grad dan juga majlis penghargaan untuk lecturer Ahmad Ibrahim Kulliyyah of Laws (AIKOL).

Zaman berganti zaman, musim berganti musim. Nature LGD ni telah diubahsuai dan dipinda sesuka hati. Oleh sapa? Oleh student sendiri. LGD kini menjadi medan untuk student membuat fashion show. Masing-masing taknak kalah. Kalau si Bedah (bukan nama sebenar) pakai satin, si Senah (bukan nama sebenar) pakai sutera. Masing-masing sanggup keluar duit semata-mata nak beli baju. Tu belum makeup lagi. Tah berapa ratus dihabiskan untuk satu malam je.

Yang dah berpasangan, taknak lepaskan peluang berpakaian sedondon. Kalau si gadis mamakai merah, si jejaka harus la merah juga. Kalau si gadis memakai pink, si jejaka haruslah pink juga. Tak gitu? Sehati sejiwa la katakan..

Banyak cabaran masa kendalikan LGD. Dengan final exam, dengan cari sponsor, dengan kritikan student sebab terlalu mahal dan kolot, dan yang paling mencabar, nak menyakinkan lecturer untuk datang ke LGD. Kebanyakan lecturer taknak datang sebab sejarah lama dorang bila attend LGD. Ramai yang kata, dorang humiliated. Tak dihargai. Dijemput pun sebagai syarat je. Ada yang kata tak tahan dengan pakaian seksi student perempuan. Bergelak ketawa tak hengat dunia.

Kenapa kitorang pilih ‘traditional’? bagi kitorang, ni merupakan salah satu cara untuk meminimizekan dan melimitkan student yang ada tendency untuk berseksi-seksi pada malam tu. Alhamdulillah, semua yang datang sangat sporting dan memberi kerjasama.

Lagu penutup, kami hadiahkan untuk beberapa lecturer yang datang. Nyanyian Shiela Majid – Lagenda. Semua lecturer sangat terharu bila student semua bangun, nyanyi beramai-ramai. Ada yang menitiskan airmata. Tahniah semua committee. We have done the best. LGD kali ni, alhamdulillah, Deputy Dean kami kata, “This is the best LGD I have ever attended.” Aku pulak sebagai salah seorang committee terasa macam bangga dan terharu sangat-sangat. Usaha kitorang menjadi. Dengan menjadikan tema kali ni traditional “The Unforgotten Legacy” akhirnya dapat mengubah persepsi lecturer AIKOL.

Friday, April 15, 2011

Final Exam is O.V.E.R


Bila habis je exam, rasa macam nak melompat tinggi... Hoihoi..! Lagi-lagi bila habis final exam untuk final year final semester. Semakin tinggi la melompat kan.. Lepas ni dah tak jumpa dah kertas-kertas exam. Jumpa banyak kertas kerja je la kan. Projek sana, projek sini. Tender sana, tender sini..

Hm.. Rasanya semua orang pernah merasa ambik exam kan? Meh nak share sikit peristiwa-peristiwa masa dalam dewan exam. Haha... Akan termaktub dalam ingatan ni sampai bila-bila..

Selalunya, sebelum masa untuk masuk dewan, student-student yang cemerlang terbilang ni akan berkumpul kat luar dewan. Hati dah dup dap dup dap. Ada yang macam dah tak sabar. Ada yang macam cuak. Ada yang masih pegang nota-nota berkaler masing-masing. Ada yang main soal-soal.

Tapi kalau aku, bukan jenis yang bawak nota ke dewan. Neves kot~ Biala kita steady je, muka penuh yakin. Haha.. Walaupun dalam hati, Allah je la tahu. Selalu je orang akan tegur, "Pergh Siti.. Ilmu penuh di dada." Lagi stress bila dengar dorang dok bincang-bincang, pastu aku tak pernah dengar term yang dorang bincangkan. Fuhh~ Cepat-cepat la aku beredar sebelum otak aku makin serabut.

Bila invigilator panggil untuk masuk dewan, aku akan jadi orang paling awal la masuk. Bukan la sebab yakin sangat ke apa.. Cuma bila dah masuk, tulis nama siap-siap. Nanti takde la kelam kabut. Lepas tu, duduk tarik nafas dalam-dalam. Baca Al-Fatihah, ayat Kursi, selawat banyak-banyak.

Time exam pulak.. Ha, ni yang nak cite ni. Kalau dok sebelah budak-budak dean's list ni, lagi la mendebarkan. Belum sampai sejam, dah angkat tangan. Mintak kertas lebih. Pergh~ Time tu mula la panic. Dah dua jam, angkat tangan lagi, mintak kertas. Isk.. Tensen weh.. Tensen.

Ada satu lagi kejadian. Kalau dok sebelah orang yang over-active pulak. Tengah syok-syok menjawab, tetiba dia petik jari! Sentap dibuatnya. Tu maknanya dia dah ingat sesuatu atau dapat idea. Hah! Rasa macam nak je balas kat dia, ketuk meja sambil jerit "Haaa..!! Jawapan ni aku tahu. Baaaaru je baca tadi! Yes! Yes!" Haaa... Tapi tak sampai hati pulak nak buat kan. Kot kene halau dengan invigilator.

Bila dok sebelah orang yang kalut malut lain pulak ceritanya. Kejap-kejap kang pen jatuh la, highlighter jatuh la. Ada jugak yang sampai kertas soalan jatuh. Nasib baik bukan kertas jawapan. Punya la kalut kan, sampai semua bende melayang. Stress.. Stress..!

Bila dah dua jam lebih jawab exam tu, nanti kang ada la yang keluar awal. Haaa.. Time ni aku dah cuak dah. Ada 3 kemungkinan kenapa dia keluar awal. Satu, sebab dia dah yakin jawab semua soalan. Dua, aku yang melalut tulis panjang berjela. Dan tiga, dia tak tahu nak jawab apa.

Haha.. Ni la antara yang aku takkan lupa. Aku akan rindu masa-masa aku ambik exam. Study last minute yang memang menjadi kebiasaan. Ragam kawan-kawan masa dalam exam hall. Semua. Semua aku akan ingat. Aku akan rindu. Aku akan kenang.

Friday, April 8, 2011

Ini bukan segmen memasak ye~

Disclaimer: This is not cooking segment.



Gempar.. Gempar.. Tiba-tiba dapat tau tentang kewujudan telur palsu. Huh~ Telur pun ade yang palsu. Daaaassssat! Kat Malaysia, benda ni baru lagi. Tapi kat China, dah lama dah isu ni. Mana taknye. Professor yang mengajar cara buat telur palsu ni dari China.

"Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang. Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar." -Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Isk2... Dunia semakin maju, tapi otak manusia semakin mu
ndur. Ngox betul. Nak tau camne nak buat telur palsu ni? Mari dekat~ Mari dekaaat~ (ala2 Shiela Rusli).

Bahan-bahan:

Tah apa tah bahan-bahan ni. Kalau korang pandai, baca la tulisan tu sendiri. Hehe..


Cara membuat:


Cairan kuning yang mengandungi bahan kimia dimasukkan dalam bekas adunan yang ala-ala bentuk telur. Hm.. Mana nak dapat bekas tu ye?


Pastu ada campuran lain yang akan membentuk ala-ala putih telur. Ni pun bahan kimia jugak tau. Kalau buat warna pink, mesti lagi cantik menarik kebabom la~


Ha, yang ni nak buat kulit telur pulak. Ape tah tu. Aku budak law, bukan budak kimia. So, tak tau la ape yang dorang gune ni.


Tadaaa.. Ni la hasilnya. yang bertanda tu la telur palsu. Wah~ Sebijik kan? Cuma bulat die lain macam sikit. Pastu macam besar terlebih. Kene kecikkan sikit kot. Baru nampak sama. Heh~


Ni la rupanya nanti. Tapi still tak dapat nak kalahkan keayuan telur original yang Allah buat.


Kalau digoreng pun macam lebih kurang sama, cuma kuning die nampak macam sebiji planet marikh. Nampak sangat menipunyee...




Semalam telefon adik kat rumah. Konon-konon macam nak buat gempak la kan- "Yah! cakap kat mak, hati-hati beli telur kat luar tu. Ade telur palsu..!!". Semangat gile la nak bagitau bende ni. Sekali die kate-"Eleh~ orang dah lama tau laaa..." Hm.. tagune. Kalau ye pun, buat-buat macam tak tau, dah la.

Sekarang ni, semua bende boleh dipalsukan. Peniaga yang tamak, pentingkan diri sendiri, mengong, tagune yang sanggup buat macam ni. Tak hirau kesihatan pengguna dan pembeli. Tak lama lagi, ada la pulak ikan palsu, ayam palsu, daging palsu, semua la palsu. Huh~ So, kene hati-hati bila makan kat kedai-kedai luar. Mana la tau dorang beli telur palsu ni kan~ Nak selamat, bela ayam sendiri, ambik telur ayam tu, pastu goreng, dan makan bersama keluarga terchenta...

Thursday, April 7, 2011

Saya tak marah pun~

Pernah dengar tak, 'Hak aku, hak aku. Hak kau pun hak aku.'

Haaa... Ni la die. Ni la die yang buat aku naik hantu. Erm.. Walaupun takde la sampai jadi hantu kak limah.

Aku beli pencuci pinggan, korang gune. Aku beli berus baju, korang gune. Aku beli gayung, korang guna... Aku tak berapa nak kisah kalau korang nak gune... Gune la. Gune je. Silakan gune. Tapi jangan la buat macam harta sendiri kan~ Ha... Tu yang aku rase macam... Macam-macam la.

Sebelum ni aku tak bising, jangan ingat aku sangat tak kisah. Sabun basuh baju tu, aku baru beli kot.. Refill elok punye dalam botol die. Kalau nak gune, gune je la. Pastu, pandai2 la tutup balik. Ni idak. Kot la cicak masuk ke, ulat masuk ke, tenuk ke, beruang ke, tak ke naya tu? Geli pulak aku nak gunenye nanti.

Hari pertama, aku cool lagi.. Orang kata, chill bebeh. Hari kedua, chill lagi.. No problem. Aku tutup balik botol tu. Makin lama... Aiii.. tak paham-paham jugak. Huwaaa.. mummy....!! Geram geram geram. Kalau aku nampak la sape yang gune, aku jentik je tinge die.

Ok, sekian.

Wednesday, April 6, 2011

Detik-detik final semester

Alhamdulillah~
3 more papers to go. The day after tomorrow would be Islamic Banking and Takaful paper. Subject yang pada asalnya rasa tah ape-ape tah kan. Sebab takde jiwa banking langsung sebenarnye. Tapi bila dah belajar semua, rasa best la pulak. It explains on how islamic banking operate. The challenges and what not. Madam Rusni pun sangat comel dan sangat la sporting orangnye..

Tak sabar rasanye nak habiskan final exam ni. I'm taking 6 subjects for this semester. Dah habis 4 paper, tinggal lagi 3. Hari-hari dok tengok exam slip, bila la nak habis ni.. Bila dah habis satu, yes! tinggal 5 lagi. Bila habis satu lagi, yes! tinggal lagi 4. Bila sampai paper ke 5 nanti, yes! yes! ade lagi saaatuuuuuu je paper. Cepat la.. Cepat la habis...!! Tapi nanti percaya la bila dah sampai paper ke-6 tu, aik? Dah habis? Rase kejaaap je. Huhu...

Kemudian, bermula la status seorang graduan dari UIA. Graduan undang-undang yang bakal memegang sijil ijazah. Yang menjadi tujuan dan dan kemuncak tamatnya pengajian ijazah di UIA. Kemudian, bermula la cabaran untuk mencari keje pulak. Kemudian, kemudian, dan kemudian...

Owh~ banyak lagi plan yang kene difikirkan selepas ini. Masa depan di tangan kita. Kita yang tentukan. Nak jadi camtu ke, nak jadi camni ke.. Hufff~ penat sebenarnya belajar ni. Penat mengalahkan orang kerja kat sawah yang berpanas dan berpeluh-peluh. Alhamdulillah syukur, aku masih diberi peluang untuk berada di sini.

Selamat hari guru buat semua guru di dunia yang fana ini - Episod 2

12:48 AM

Sekolah Kebangsaan Pasir Panjang (1994-1999)

Jadi pengawas dari darjah 4. Ala.. Biasa la kan. Muka ganaz, kene la jadi mawas pengawas. Tapi, bila tengok balik gambar masa sekolah rendah, comotnyeee…!! Selekehnyeee..!! Isk, camne bleh jadi pengawas.

Yang besntnye, jadi pengawas banyak privilege. Kalau perhimpunan, tak payah duduk dalam barisan. Boleh duduk kat belakang sekali. Sembang-sembang dengan pengawas yang lain. Haha..

Cikgu yang paling garang, Cikgu Rizal. Die mengajar sains. Die suke buat spot check kuku. Sape kuku panjang, memang kene jentik jari. Pergh…! Boleh bengkak jari korang wehhh~

Arwah Cikgu Rahim pulak, garang gile. Mengajar kemahiran hidup. Sape-sape yang belum mahir dalam kehidupan, terus mahir bila masuk kelas die. Kalau bising, memang kene cubit. Sakit gile la. Hadoi… Siap sedia pakai baju tebal-tebal.

Cikgu Jinal? Cikgu matematik yang handal. Ha… Ni pun garang jugak. Semua orang neves kalau die masuk kelas. Die suke sangkut spek die kat dahi. Style katanye..

Teacher Ramlah pulak, best. Die mengajar BI. Jadual kelas BI selalunye lepas Pendidikan Jasmani. Bila habis sukan je, mesti kitorang semua masuk kelas die lambat. Yela, nak kene tukar baju dulu. Ayat die tiap kali masuk kelas + bengang sebab kitorang masuk lambat: ‘Beghejam-ghejam tukagh baju..!’ Hehe..

Mak aku? Biasala, cikgu BM yang paling sporting kat sekolah. Haha… Mak aku suka bercerita kat dalam kelas. Ade je cerita die tiap minggu. Siap ade cerita berepisod lagi. Macam sinetron pulak la kan. Sampai sekarang mak aku mengajar kat sekolah tu. Gigihnye la.. Macam mana dia boleh tahan kat situ.

Hm.. Sape lagi ye? Ramai lagi la. Ustazah Asmanizan, Cikgu Jamaayah, Cikgu Zaidi, Cikgu Shafie, Cikgu Ahliza.. Isk, ramai gile la. Sampai ada yang dah tak ingat nama.

Masa darjah 2, kitorang akan main kejar-kejar kat padang tepi kelas. Tak kesah la kau laki ke, perempuan ke, semua bedal. Tiap kali rehat, mesti main punye. Bersambung-sambung lagi tau. Haha.. Bila masuk je kelas, semua peluh-peluh. Busuk pulak tu. Biasa la kan, budak-budak…

UPSR? Hm… Dapat 2A 3B je. Takde la banyak mana pun.. Belajar pun main-main kan.. Padan muke aku. Tapi ni la namanya takdir kan? Betul tak?


bersambung...

Read On 0 comments

Selamat hari guru buat semua guru di dunia yang fana ini - Episod 1

12:46 AM

Untuk entri kali ni, aku nak bawak korang semua mengimbau kembali zaman aku kecit-kecit muda-muda dulu. Zaman aku masih bergelar seorang pelajar. Dari sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah menengah sampai la kat university. Aku nak cuba ingat semua cikgu yang pernah ajar aku masa dulu-dulu. Erm… Mencabar kan. Haha…

Taski As-Saadah Pasir Panjang (1991-1993)

3 tahun aku belajar kat sana. Dari umur 4 tahun lagi tau. Tu sebab aku pandai lain macam je sekarang. Haha.. Motif? Tah. Ok, sila abaikan.

Tiap-tiap pagi, mesti mak aku belikan cucur udang 4 ketul dengan kuah kacang kat kantin sekolah rendah, tempat mak aku mengajar. Cucur tu, mesti mau masuk dalam bekas Tupperware lonjong bertutup merah. Bawak dari rumah. Kalau tak bawak Tupperware, aku taknak beli cucur udang tu. Merajuk! Haha..

Cucur udang tersebut, aku akan kongsi dengan kawan tertentu je. Aimi, Syaza & Umar. Ha… Cukup sorang 1. Kira, aku ni breakfast provider la. Haha… Apesal la aku baik sangat tah. Tapi memang aku akan share dengan dorang sahaja. Assabiyah betul.

Ustazah yang aku ingat, sorang je. Ustazah Muslimah. Sebab die la pengetua Taski tu. Ha, kejam tak aku? Mintak mahap la. Memang aku ingat die sorang je. Yela, budak-budak kan. Kadang-kadang tak tau nama pun. Kalau orang tanye, ‘ala, ustazah yang pakai spek bulat besar tu.’ ‘Ala, ustazah yang pakai tudung besar tu.’ Ha, gitu le kan…

Permainan yang paling femes masa tadika dulu, main sorok-sorok kasut. Heh, permainan yang sangat keji di abad ini. Sape-sape yang kene tu, mintak mahap la ye. Memang nature permainan tu keji pun.


bersambung...

Read On 0 comments

Enjit-enjit semut~

2:56 PM



Semoga Terhibur! Hehe..

Read On 0 comments

Tipah.... Tinggal Kenangan

1:08 PM

Setiap yang hidup, pasti akan mati kan? Tak kisah la manusia ke, tumbuhan ke, haiwan ke. Huhu… Ada cerita sedih yang aku nak cerita ni. 2 minggu lepas, kucing kesayangan aku, Tipah mati kene langgar. Ni kes langgar lari. Jaaaahhhhaaat!! Kesian Tipah.. Seekor kucing yang mati katak di tengah jalan.

Cik Yaya mesej aku, kata Tipah mati… Mati kene langgar. Terkejut jugak aku dengar. Yela, Tipah memang jarang keluar lebih dari kawasan rumah. Kenapa dia pergi ke jalan raya? Dia merajuk kot sebab Cik Lala marah dia. Cik Lala marah sebab dia berak dalam bilik air, pastu tak reti jirus. Huh! Betapa kejam kau Cik Lala!!

Lepas kejadian tu, Tipah tak balik-balik. 2 hari dia tak balik rumah. Mana la dia pegi. Tak pernah dia buat perangai macam tu. Cik Yaya dah mula risau. Mana la si Tipah pegi. Hujan, panas, dia tetap tak balik-balik.

Pada hari Cik Yaya nak buat ujian memandu, Cik Yaya ternampak jenazah kucing kat tengah jalan raya. Muka dan ekor dah hancur. Cik Yaya tak dapat cam samada Tipah atau bukan. Kalau ekor dia masih elok, mungkin boleh cam Tipah. Ekor Tipah kembang sebab Tipah kucing siam. Tapi corak bulunya sama. Putih, dan bertompok coklat di kedua-dua belah lutut.

Huwa… Maka, sah lah itu Tipah.. Berderailah air mata Cik Yaya berjurai-jurai umpama air terjun Sungai Lui.. Kehilangan Tipah amat dirasai. Tipah seekor kucing yang baik.. Buang air kat bilik air, makan tak bersepah, tak bising.. Selama ni, Tipah la peneman Cik Yaya kat rumah. Dia la suka, dia la duka. Tapi sekarang, semuanya dah tak ada.. Semuanya tinggal kenangan.

Ooohh Tipah~


Read On 1 comments

The Unforgotten Legacy 18042011

9:23 PM

MONDAY . 18 APRIL 2011 . ISTANA HOTEL

Lama dah tak hapdate blog ni. Banyak sangat cerita yang nak dikongsi. By the way, aku sekarang tengah sibuk dengan anak-anak murid. Hm, well I am a teacher now. Hehe… (guru sandaran je..)

Nak start dengan cerita Law Grad Dinner (LGD) baru-baru ni. Event tradisi student law kat UIA. Sejak turun temurun, tak pernah miss. Well, kat UIA, law student je yang ada program camni. Untuk apa? Asalnya LGD ni untuk kita meraikan student yang nak grad dan juga majlis penghargaan untuk lecturer Ahmad Ibrahim Kulliyyah of Laws (AIKOL).

Zaman berganti zaman, musim berganti musim. Nature LGD ni telah diubahsuai dan dipinda sesuka hati. Oleh sapa? Oleh student sendiri. LGD kini menjadi medan untuk student membuat fashion show. Masing-masing taknak kalah. Kalau si Bedah (bukan nama sebenar) pakai satin, si Senah (bukan nama sebenar) pakai sutera. Masing-masing sanggup keluar duit semata-mata nak beli baju. Tu belum makeup lagi. Tah berapa ratus dihabiskan untuk satu malam je.

Yang dah berpasangan, taknak lepaskan peluang berpakaian sedondon. Kalau si gadis mamakai merah, si jejaka harus la merah juga. Kalau si gadis memakai pink, si jejaka haruslah pink juga. Tak gitu? Sehati sejiwa la katakan..

Banyak cabaran masa kendalikan LGD. Dengan final exam, dengan cari sponsor, dengan kritikan student sebab terlalu mahal dan kolot, dan yang paling mencabar, nak menyakinkan lecturer untuk datang ke LGD. Kebanyakan lecturer taknak datang sebab sejarah lama dorang bila attend LGD. Ramai yang kata, dorang humiliated. Tak dihargai. Dijemput pun sebagai syarat je. Ada yang kata tak tahan dengan pakaian seksi student perempuan. Bergelak ketawa tak hengat dunia.

Kenapa kitorang pilih ‘traditional’? bagi kitorang, ni merupakan salah satu cara untuk meminimizekan dan melimitkan student yang ada tendency untuk berseksi-seksi pada malam tu. Alhamdulillah, semua yang datang sangat sporting dan memberi kerjasama.

Lagu penutup, kami hadiahkan untuk beberapa lecturer yang datang. Nyanyian Shiela Majid – Lagenda. Semua lecturer sangat terharu bila student semua bangun, nyanyi beramai-ramai. Ada yang menitiskan airmata. Tahniah semua committee. We have done the best. LGD kali ni, alhamdulillah, Deputy Dean kami kata, “This is the best LGD I have ever attended.” Aku pulak sebagai salah seorang committee terasa macam bangga dan terharu sangat-sangat. Usaha kitorang menjadi. Dengan menjadikan tema kali ni traditional “The Unforgotten Legacy” akhirnya dapat mengubah persepsi lecturer AIKOL.

Read On 0 comments

Final Exam is O.V.E.R

11:40 PM

Bila habis je exam, rasa macam nak melompat tinggi... Hoihoi..! Lagi-lagi bila habis final exam untuk final year final semester. Semakin tinggi la melompat kan.. Lepas ni dah tak jumpa dah kertas-kertas exam. Jumpa banyak kertas kerja je la kan. Projek sana, projek sini. Tender sana, tender sini..

Hm.. Rasanya semua orang pernah merasa ambik exam kan? Meh nak share sikit peristiwa-peristiwa masa dalam dewan exam. Haha... Akan termaktub dalam ingatan ni sampai bila-bila..

Selalunya, sebelum masa untuk masuk dewan, student-student yang cemerlang terbilang ni akan berkumpul kat luar dewan. Hati dah dup dap dup dap. Ada yang macam dah tak sabar. Ada yang macam cuak. Ada yang masih pegang nota-nota berkaler masing-masing. Ada yang main soal-soal.

Tapi kalau aku, bukan jenis yang bawak nota ke dewan. Neves kot~ Biala kita steady je, muka penuh yakin. Haha.. Walaupun dalam hati, Allah je la tahu. Selalu je orang akan tegur, "Pergh Siti.. Ilmu penuh di dada." Lagi stress bila dengar dorang dok bincang-bincang, pastu aku tak pernah dengar term yang dorang bincangkan. Fuhh~ Cepat-cepat la aku beredar sebelum otak aku makin serabut.

Bila invigilator panggil untuk masuk dewan, aku akan jadi orang paling awal la masuk. Bukan la sebab yakin sangat ke apa.. Cuma bila dah masuk, tulis nama siap-siap. Nanti takde la kelam kabut. Lepas tu, duduk tarik nafas dalam-dalam. Baca Al-Fatihah, ayat Kursi, selawat banyak-banyak.

Time exam pulak.. Ha, ni yang nak cite ni. Kalau dok sebelah budak-budak dean's list ni, lagi la mendebarkan. Belum sampai sejam, dah angkat tangan. Mintak kertas lebih. Pergh~ Time tu mula la panic. Dah dua jam, angkat tangan lagi, mintak kertas. Isk.. Tensen weh.. Tensen.

Ada satu lagi kejadian. Kalau dok sebelah orang yang over-active pulak. Tengah syok-syok menjawab, tetiba dia petik jari! Sentap dibuatnya. Tu maknanya dia dah ingat sesuatu atau dapat idea. Hah! Rasa macam nak je balas kat dia, ketuk meja sambil jerit "Haaa..!! Jawapan ni aku tahu. Baaaaru je baca tadi! Yes! Yes!" Haaa... Tapi tak sampai hati pulak nak buat kan. Kot kene halau dengan invigilator.

Bila dok sebelah orang yang kalut malut lain pulak ceritanya. Kejap-kejap kang pen jatuh la, highlighter jatuh la. Ada jugak yang sampai kertas soalan jatuh. Nasib baik bukan kertas jawapan. Punya la kalut kan, sampai semua bende melayang. Stress.. Stress..!

Bila dah dua jam lebih jawab exam tu, nanti kang ada la yang keluar awal. Haaa.. Time ni aku dah cuak dah. Ada 3 kemungkinan kenapa dia keluar awal. Satu, sebab dia dah yakin jawab semua soalan. Dua, aku yang melalut tulis panjang berjela. Dan tiga, dia tak tahu nak jawab apa.

Haha.. Ni la antara yang aku takkan lupa. Aku akan rindu masa-masa aku ambik exam. Study last minute yang memang menjadi kebiasaan. Ragam kawan-kawan masa dalam exam hall. Semua. Semua aku akan ingat. Aku akan rindu. Aku akan kenang.
Read On 0 comments

Ini bukan segmen memasak ye~

8:07 AM
Disclaimer: This is not cooking segment.



Gempar.. Gempar.. Tiba-tiba dapat tau tentang kewujudan telur palsu. Huh~ Telur pun ade yang palsu. Daaaassssat! Kat Malaysia, benda ni baru lagi. Tapi kat China, dah lama dah isu ni. Mana taknye. Professor yang mengajar cara buat telur palsu ni dari China.

"Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang. Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar." -Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Isk2... Dunia semakin maju, tapi otak manusia semakin mu
ndur. Ngox betul. Nak tau camne nak buat telur palsu ni? Mari dekat~ Mari dekaaat~ (ala2 Shiela Rusli).

Bahan-bahan:

Tah apa tah bahan-bahan ni. Kalau korang pandai, baca la tulisan tu sendiri. Hehe..


Cara membuat:


Cairan kuning yang mengandungi bahan kimia dimasukkan dalam bekas adunan yang ala-ala bentuk telur. Hm.. Mana nak dapat bekas tu ye?


Pastu ada campuran lain yang akan membentuk ala-ala putih telur. Ni pun bahan kimia jugak tau. Kalau buat warna pink, mesti lagi cantik menarik kebabom la~


Ha, yang ni nak buat kulit telur pulak. Ape tah tu. Aku budak law, bukan budak kimia. So, tak tau la ape yang dorang gune ni.


Tadaaa.. Ni la hasilnya. yang bertanda tu la telur palsu. Wah~ Sebijik kan? Cuma bulat die lain macam sikit. Pastu macam besar terlebih. Kene kecikkan sikit kot. Baru nampak sama. Heh~


Ni la rupanya nanti. Tapi still tak dapat nak kalahkan keayuan telur original yang Allah buat.


Kalau digoreng pun macam lebih kurang sama, cuma kuning die nampak macam sebiji planet marikh. Nampak sangat menipunyee...




Semalam telefon adik kat rumah. Konon-konon macam nak buat gempak la kan- "Yah! cakap kat mak, hati-hati beli telur kat luar tu. Ade telur palsu..!!". Semangat gile la nak bagitau bende ni. Sekali die kate-"Eleh~ orang dah lama tau laaa..." Hm.. tagune. Kalau ye pun, buat-buat macam tak tau, dah la.

Sekarang ni, semua bende boleh dipalsukan. Peniaga yang tamak, pentingkan diri sendiri, mengong, tagune yang sanggup buat macam ni. Tak hirau kesihatan pengguna dan pembeli. Tak lama lagi, ada la pulak ikan palsu, ayam palsu, daging palsu, semua la palsu. Huh~ So, kene hati-hati bila makan kat kedai-kedai luar. Mana la tau dorang beli telur palsu ni kan~ Nak selamat, bela ayam sendiri, ambik telur ayam tu, pastu goreng, dan makan bersama keluarga terchenta...

Read On 0 comments

Saya tak marah pun~

1:26 PM
Pernah dengar tak, 'Hak aku, hak aku. Hak kau pun hak aku.'

Haaa... Ni la die. Ni la die yang buat aku naik hantu. Erm.. Walaupun takde la sampai jadi hantu kak limah.

Aku beli pencuci pinggan, korang gune. Aku beli berus baju, korang gune. Aku beli gayung, korang guna... Aku tak berapa nak kisah kalau korang nak gune... Gune la. Gune je. Silakan gune. Tapi jangan la buat macam harta sendiri kan~ Ha... Tu yang aku rase macam... Macam-macam la.

Sebelum ni aku tak bising, jangan ingat aku sangat tak kisah. Sabun basuh baju tu, aku baru beli kot.. Refill elok punye dalam botol die. Kalau nak gune, gune je la. Pastu, pandai2 la tutup balik. Ni idak. Kot la cicak masuk ke, ulat masuk ke, tenuk ke, beruang ke, tak ke naya tu? Geli pulak aku nak gunenye nanti.

Hari pertama, aku cool lagi.. Orang kata, chill bebeh. Hari kedua, chill lagi.. No problem. Aku tutup balik botol tu. Makin lama... Aiii.. tak paham-paham jugak. Huwaaa.. mummy....!! Geram geram geram. Kalau aku nampak la sape yang gune, aku jentik je tinge die.

Ok, sekian.
Read On 2 comments

Detik-detik final semester

7:41 AM
Alhamdulillah~
3 more papers to go. The day after tomorrow would be Islamic Banking and Takaful paper. Subject yang pada asalnya rasa tah ape-ape tah kan. Sebab takde jiwa banking langsung sebenarnye. Tapi bila dah belajar semua, rasa best la pulak. It explains on how islamic banking operate. The challenges and what not. Madam Rusni pun sangat comel dan sangat la sporting orangnye..

Tak sabar rasanye nak habiskan final exam ni. I'm taking 6 subjects for this semester. Dah habis 4 paper, tinggal lagi 3. Hari-hari dok tengok exam slip, bila la nak habis ni.. Bila dah habis satu, yes! tinggal 5 lagi. Bila habis satu lagi, yes! tinggal lagi 4. Bila sampai paper ke 5 nanti, yes! yes! ade lagi saaatuuuuuu je paper. Cepat la.. Cepat la habis...!! Tapi nanti percaya la bila dah sampai paper ke-6 tu, aik? Dah habis? Rase kejaaap je. Huhu...

Kemudian, bermula la status seorang graduan dari UIA. Graduan undang-undang yang bakal memegang sijil ijazah. Yang menjadi tujuan dan dan kemuncak tamatnya pengajian ijazah di UIA. Kemudian, bermula la cabaran untuk mencari keje pulak. Kemudian, kemudian, dan kemudian...

Owh~ banyak lagi plan yang kene difikirkan selepas ini. Masa depan di tangan kita. Kita yang tentukan. Nak jadi camtu ke, nak jadi camni ke.. Hufff~ penat sebenarnya belajar ni. Penat mengalahkan orang kerja kat sawah yang berpanas dan berpeluh-peluh. Alhamdulillah syukur, aku masih diberi peluang untuk berada di sini.
Read On 0 comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, May 14, 2011

Selamat hari guru buat semua guru di dunia yang fana ini - Episod 2

Sekolah Kebangsaan Pasir Panjang (1994-1999)

Jadi pengawas dari darjah 4. Ala.. Biasa la kan. Muka ganaz, kene la jadi mawas pengawas. Tapi, bila tengok balik gambar masa sekolah rendah, comotnyeee…!! Selekehnyeee..!! Isk, camne bleh jadi pengawas.

Yang besntnye, jadi pengawas banyak privilege. Kalau perhimpunan, tak payah duduk dalam barisan. Boleh duduk kat belakang sekali. Sembang-sembang dengan pengawas yang lain. Haha..

Cikgu yang paling garang, Cikgu Rizal. Die mengajar sains. Die suke buat spot check kuku. Sape kuku panjang, memang kene jentik jari. Pergh…! Boleh bengkak jari korang wehhh~

Arwah Cikgu Rahim pulak, garang gile. Mengajar kemahiran hidup. Sape-sape yang belum mahir dalam kehidupan, terus mahir bila masuk kelas die. Kalau bising, memang kene cubit. Sakit gile la. Hadoi… Siap sedia pakai baju tebal-tebal.

Cikgu Jinal? Cikgu matematik yang handal. Ha… Ni pun garang jugak. Semua orang neves kalau die masuk kelas. Die suke sangkut spek die kat dahi. Style katanye..

Teacher Ramlah pulak, best. Die mengajar BI. Jadual kelas BI selalunye lepas Pendidikan Jasmani. Bila habis sukan je, mesti kitorang semua masuk kelas die lambat. Yela, nak kene tukar baju dulu. Ayat die tiap kali masuk kelas + bengang sebab kitorang masuk lambat: ‘Beghejam-ghejam tukagh baju..!’ Hehe..

Mak aku? Biasala, cikgu BM yang paling sporting kat sekolah. Haha… Mak aku suka bercerita kat dalam kelas. Ade je cerita die tiap minggu. Siap ade cerita berepisod lagi. Macam sinetron pulak la kan. Sampai sekarang mak aku mengajar kat sekolah tu. Gigihnye la.. Macam mana dia boleh tahan kat situ.

Hm.. Sape lagi ye? Ramai lagi la. Ustazah Asmanizan, Cikgu Jamaayah, Cikgu Zaidi, Cikgu Shafie, Cikgu Ahliza.. Isk, ramai gile la. Sampai ada yang dah tak ingat nama.

Masa darjah 2, kitorang akan main kejar-kejar kat padang tepi kelas. Tak kesah la kau laki ke, perempuan ke, semua bedal. Tiap kali rehat, mesti main punye. Bersambung-sambung lagi tau. Haha.. Bila masuk je kelas, semua peluh-peluh. Busuk pulak tu. Biasa la kan, budak-budak…

UPSR? Hm… Dapat 2A 3B je. Takde la banyak mana pun.. Belajar pun main-main kan.. Padan muke aku. Tapi ni la namanya takdir kan? Betul tak?


bersambung...

Selamat hari guru buat semua guru di dunia yang fana ini - Episod 1

Untuk entri kali ni, aku nak bawak korang semua mengimbau kembali zaman aku kecit-kecit muda-muda dulu. Zaman aku masih bergelar seorang pelajar. Dari sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah menengah sampai la kat university. Aku nak cuba ingat semua cikgu yang pernah ajar aku masa dulu-dulu. Erm… Mencabar kan. Haha…

Taski As-Saadah Pasir Panjang (1991-1993)

3 tahun aku belajar kat sana. Dari umur 4 tahun lagi tau. Tu sebab aku pandai lain macam je sekarang. Haha.. Motif? Tah. Ok, sila abaikan.

Tiap-tiap pagi, mesti mak aku belikan cucur udang 4 ketul dengan kuah kacang kat kantin sekolah rendah, tempat mak aku mengajar. Cucur tu, mesti mau masuk dalam bekas Tupperware lonjong bertutup merah. Bawak dari rumah. Kalau tak bawak Tupperware, aku taknak beli cucur udang tu. Merajuk! Haha..

Cucur udang tersebut, aku akan kongsi dengan kawan tertentu je. Aimi, Syaza & Umar. Ha… Cukup sorang 1. Kira, aku ni breakfast provider la. Haha… Apesal la aku baik sangat tah. Tapi memang aku akan share dengan dorang sahaja. Assabiyah betul.

Ustazah yang aku ingat, sorang je. Ustazah Muslimah. Sebab die la pengetua Taski tu. Ha, kejam tak aku? Mintak mahap la. Memang aku ingat die sorang je. Yela, budak-budak kan. Kadang-kadang tak tau nama pun. Kalau orang tanye, ‘ala, ustazah yang pakai spek bulat besar tu.’ ‘Ala, ustazah yang pakai tudung besar tu.’ Ha, gitu le kan…

Permainan yang paling femes masa tadika dulu, main sorok-sorok kasut. Heh, permainan yang sangat keji di abad ini. Sape-sape yang kene tu, mintak mahap la ye. Memang nature permainan tu keji pun.


bersambung...

Wednesday, May 11, 2011

Enjit-enjit semut~




Semoga Terhibur! Hehe..

Monday, May 9, 2011

Tipah.... Tinggal Kenangan

Setiap yang hidup, pasti akan mati kan? Tak kisah la manusia ke, tumbuhan ke, haiwan ke. Huhu… Ada cerita sedih yang aku nak cerita ni. 2 minggu lepas, kucing kesayangan aku, Tipah mati kene langgar. Ni kes langgar lari. Jaaaahhhhaaat!! Kesian Tipah.. Seekor kucing yang mati katak di tengah jalan.

Cik Yaya mesej aku, kata Tipah mati… Mati kene langgar. Terkejut jugak aku dengar. Yela, Tipah memang jarang keluar lebih dari kawasan rumah. Kenapa dia pergi ke jalan raya? Dia merajuk kot sebab Cik Lala marah dia. Cik Lala marah sebab dia berak dalam bilik air, pastu tak reti jirus. Huh! Betapa kejam kau Cik Lala!!

Lepas kejadian tu, Tipah tak balik-balik. 2 hari dia tak balik rumah. Mana la dia pegi. Tak pernah dia buat perangai macam tu. Cik Yaya dah mula risau. Mana la si Tipah pegi. Hujan, panas, dia tetap tak balik-balik.

Pada hari Cik Yaya nak buat ujian memandu, Cik Yaya ternampak jenazah kucing kat tengah jalan raya. Muka dan ekor dah hancur. Cik Yaya tak dapat cam samada Tipah atau bukan. Kalau ekor dia masih elok, mungkin boleh cam Tipah. Ekor Tipah kembang sebab Tipah kucing siam. Tapi corak bulunya sama. Putih, dan bertompok coklat di kedua-dua belah lutut.

Huwa… Maka, sah lah itu Tipah.. Berderailah air mata Cik Yaya berjurai-jurai umpama air terjun Sungai Lui.. Kehilangan Tipah amat dirasai. Tipah seekor kucing yang baik.. Buang air kat bilik air, makan tak bersepah, tak bising.. Selama ni, Tipah la peneman Cik Yaya kat rumah. Dia la suka, dia la duka. Tapi sekarang, semuanya dah tak ada.. Semuanya tinggal kenangan.

Ooohh Tipah~


Sunday, April 24, 2011

The Unforgotten Legacy 18042011

MONDAY . 18 APRIL 2011 . ISTANA HOTEL

Lama dah tak hapdate blog ni. Banyak sangat cerita yang nak dikongsi. By the way, aku sekarang tengah sibuk dengan anak-anak murid. Hm, well I am a teacher now. Hehe… (guru sandaran je..)

Nak start dengan cerita Law Grad Dinner (LGD) baru-baru ni. Event tradisi student law kat UIA. Sejak turun temurun, tak pernah miss. Well, kat UIA, law student je yang ada program camni. Untuk apa? Asalnya LGD ni untuk kita meraikan student yang nak grad dan juga majlis penghargaan untuk lecturer Ahmad Ibrahim Kulliyyah of Laws (AIKOL).

Zaman berganti zaman, musim berganti musim. Nature LGD ni telah diubahsuai dan dipinda sesuka hati. Oleh sapa? Oleh student sendiri. LGD kini menjadi medan untuk student membuat fashion show. Masing-masing taknak kalah. Kalau si Bedah (bukan nama sebenar) pakai satin, si Senah (bukan nama sebenar) pakai sutera. Masing-masing sanggup keluar duit semata-mata nak beli baju. Tu belum makeup lagi. Tah berapa ratus dihabiskan untuk satu malam je.

Yang dah berpasangan, taknak lepaskan peluang berpakaian sedondon. Kalau si gadis mamakai merah, si jejaka harus la merah juga. Kalau si gadis memakai pink, si jejaka haruslah pink juga. Tak gitu? Sehati sejiwa la katakan..

Banyak cabaran masa kendalikan LGD. Dengan final exam, dengan cari sponsor, dengan kritikan student sebab terlalu mahal dan kolot, dan yang paling mencabar, nak menyakinkan lecturer untuk datang ke LGD. Kebanyakan lecturer taknak datang sebab sejarah lama dorang bila attend LGD. Ramai yang kata, dorang humiliated. Tak dihargai. Dijemput pun sebagai syarat je. Ada yang kata tak tahan dengan pakaian seksi student perempuan. Bergelak ketawa tak hengat dunia.

Kenapa kitorang pilih ‘traditional’? bagi kitorang, ni merupakan salah satu cara untuk meminimizekan dan melimitkan student yang ada tendency untuk berseksi-seksi pada malam tu. Alhamdulillah, semua yang datang sangat sporting dan memberi kerjasama.

Lagu penutup, kami hadiahkan untuk beberapa lecturer yang datang. Nyanyian Shiela Majid – Lagenda. Semua lecturer sangat terharu bila student semua bangun, nyanyi beramai-ramai. Ada yang menitiskan airmata. Tahniah semua committee. We have done the best. LGD kali ni, alhamdulillah, Deputy Dean kami kata, “This is the best LGD I have ever attended.” Aku pulak sebagai salah seorang committee terasa macam bangga dan terharu sangat-sangat. Usaha kitorang menjadi. Dengan menjadikan tema kali ni traditional “The Unforgotten Legacy” akhirnya dapat mengubah persepsi lecturer AIKOL.

Friday, April 15, 2011

Final Exam is O.V.E.R


Bila habis je exam, rasa macam nak melompat tinggi... Hoihoi..! Lagi-lagi bila habis final exam untuk final year final semester. Semakin tinggi la melompat kan.. Lepas ni dah tak jumpa dah kertas-kertas exam. Jumpa banyak kertas kerja je la kan. Projek sana, projek sini. Tender sana, tender sini..

Hm.. Rasanya semua orang pernah merasa ambik exam kan? Meh nak share sikit peristiwa-peristiwa masa dalam dewan exam. Haha... Akan termaktub dalam ingatan ni sampai bila-bila..

Selalunya, sebelum masa untuk masuk dewan, student-student yang cemerlang terbilang ni akan berkumpul kat luar dewan. Hati dah dup dap dup dap. Ada yang macam dah tak sabar. Ada yang macam cuak. Ada yang masih pegang nota-nota berkaler masing-masing. Ada yang main soal-soal.

Tapi kalau aku, bukan jenis yang bawak nota ke dewan. Neves kot~ Biala kita steady je, muka penuh yakin. Haha.. Walaupun dalam hati, Allah je la tahu. Selalu je orang akan tegur, "Pergh Siti.. Ilmu penuh di dada." Lagi stress bila dengar dorang dok bincang-bincang, pastu aku tak pernah dengar term yang dorang bincangkan. Fuhh~ Cepat-cepat la aku beredar sebelum otak aku makin serabut.

Bila invigilator panggil untuk masuk dewan, aku akan jadi orang paling awal la masuk. Bukan la sebab yakin sangat ke apa.. Cuma bila dah masuk, tulis nama siap-siap. Nanti takde la kelam kabut. Lepas tu, duduk tarik nafas dalam-dalam. Baca Al-Fatihah, ayat Kursi, selawat banyak-banyak.

Time exam pulak.. Ha, ni yang nak cite ni. Kalau dok sebelah budak-budak dean's list ni, lagi la mendebarkan. Belum sampai sejam, dah angkat tangan. Mintak kertas lebih. Pergh~ Time tu mula la panic. Dah dua jam, angkat tangan lagi, mintak kertas. Isk.. Tensen weh.. Tensen.

Ada satu lagi kejadian. Kalau dok sebelah orang yang over-active pulak. Tengah syok-syok menjawab, tetiba dia petik jari! Sentap dibuatnya. Tu maknanya dia dah ingat sesuatu atau dapat idea. Hah! Rasa macam nak je balas kat dia, ketuk meja sambil jerit "Haaa..!! Jawapan ni aku tahu. Baaaaru je baca tadi! Yes! Yes!" Haaa... Tapi tak sampai hati pulak nak buat kan. Kot kene halau dengan invigilator.

Bila dok sebelah orang yang kalut malut lain pulak ceritanya. Kejap-kejap kang pen jatuh la, highlighter jatuh la. Ada jugak yang sampai kertas soalan jatuh. Nasib baik bukan kertas jawapan. Punya la kalut kan, sampai semua bende melayang. Stress.. Stress..!

Bila dah dua jam lebih jawab exam tu, nanti kang ada la yang keluar awal. Haaa.. Time ni aku dah cuak dah. Ada 3 kemungkinan kenapa dia keluar awal. Satu, sebab dia dah yakin jawab semua soalan. Dua, aku yang melalut tulis panjang berjela. Dan tiga, dia tak tahu nak jawab apa.

Haha.. Ni la antara yang aku takkan lupa. Aku akan rindu masa-masa aku ambik exam. Study last minute yang memang menjadi kebiasaan. Ragam kawan-kawan masa dalam exam hall. Semua. Semua aku akan ingat. Aku akan rindu. Aku akan kenang.

Friday, April 8, 2011

Ini bukan segmen memasak ye~

Disclaimer: This is not cooking segment.



Gempar.. Gempar.. Tiba-tiba dapat tau tentang kewujudan telur palsu. Huh~ Telur pun ade yang palsu. Daaaassssat! Kat Malaysia, benda ni baru lagi. Tapi kat China, dah lama dah isu ni. Mana taknye. Professor yang mengajar cara buat telur palsu ni dari China.

"Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang. Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar." -Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Isk2... Dunia semakin maju, tapi otak manusia semakin mu
ndur. Ngox betul. Nak tau camne nak buat telur palsu ni? Mari dekat~ Mari dekaaat~ (ala2 Shiela Rusli).

Bahan-bahan:

Tah apa tah bahan-bahan ni. Kalau korang pandai, baca la tulisan tu sendiri. Hehe..


Cara membuat:


Cairan kuning yang mengandungi bahan kimia dimasukkan dalam bekas adunan yang ala-ala bentuk telur. Hm.. Mana nak dapat bekas tu ye?


Pastu ada campuran lain yang akan membentuk ala-ala putih telur. Ni pun bahan kimia jugak tau. Kalau buat warna pink, mesti lagi cantik menarik kebabom la~


Ha, yang ni nak buat kulit telur pulak. Ape tah tu. Aku budak law, bukan budak kimia. So, tak tau la ape yang dorang gune ni.


Tadaaa.. Ni la hasilnya. yang bertanda tu la telur palsu. Wah~ Sebijik kan? Cuma bulat die lain macam sikit. Pastu macam besar terlebih. Kene kecikkan sikit kot. Baru nampak sama. Heh~


Ni la rupanya nanti. Tapi still tak dapat nak kalahkan keayuan telur original yang Allah buat.


Kalau digoreng pun macam lebih kurang sama, cuma kuning die nampak macam sebiji planet marikh. Nampak sangat menipunyee...




Semalam telefon adik kat rumah. Konon-konon macam nak buat gempak la kan- "Yah! cakap kat mak, hati-hati beli telur kat luar tu. Ade telur palsu..!!". Semangat gile la nak bagitau bende ni. Sekali die kate-"Eleh~ orang dah lama tau laaa..." Hm.. tagune. Kalau ye pun, buat-buat macam tak tau, dah la.

Sekarang ni, semua bende boleh dipalsukan. Peniaga yang tamak, pentingkan diri sendiri, mengong, tagune yang sanggup buat macam ni. Tak hirau kesihatan pengguna dan pembeli. Tak lama lagi, ada la pulak ikan palsu, ayam palsu, daging palsu, semua la palsu. Huh~ So, kene hati-hati bila makan kat kedai-kedai luar. Mana la tau dorang beli telur palsu ni kan~ Nak selamat, bela ayam sendiri, ambik telur ayam tu, pastu goreng, dan makan bersama keluarga terchenta...

Thursday, April 7, 2011

Saya tak marah pun~

Pernah dengar tak, 'Hak aku, hak aku. Hak kau pun hak aku.'

Haaa... Ni la die. Ni la die yang buat aku naik hantu. Erm.. Walaupun takde la sampai jadi hantu kak limah.

Aku beli pencuci pinggan, korang gune. Aku beli berus baju, korang gune. Aku beli gayung, korang guna... Aku tak berapa nak kisah kalau korang nak gune... Gune la. Gune je. Silakan gune. Tapi jangan la buat macam harta sendiri kan~ Ha... Tu yang aku rase macam... Macam-macam la.

Sebelum ni aku tak bising, jangan ingat aku sangat tak kisah. Sabun basuh baju tu, aku baru beli kot.. Refill elok punye dalam botol die. Kalau nak gune, gune je la. Pastu, pandai2 la tutup balik. Ni idak. Kot la cicak masuk ke, ulat masuk ke, tenuk ke, beruang ke, tak ke naya tu? Geli pulak aku nak gunenye nanti.

Hari pertama, aku cool lagi.. Orang kata, chill bebeh. Hari kedua, chill lagi.. No problem. Aku tutup balik botol tu. Makin lama... Aiii.. tak paham-paham jugak. Huwaaa.. mummy....!! Geram geram geram. Kalau aku nampak la sape yang gune, aku jentik je tinge die.

Ok, sekian.

Wednesday, April 6, 2011

Detik-detik final semester

Alhamdulillah~
3 more papers to go. The day after tomorrow would be Islamic Banking and Takaful paper. Subject yang pada asalnya rasa tah ape-ape tah kan. Sebab takde jiwa banking langsung sebenarnye. Tapi bila dah belajar semua, rasa best la pulak. It explains on how islamic banking operate. The challenges and what not. Madam Rusni pun sangat comel dan sangat la sporting orangnye..

Tak sabar rasanye nak habiskan final exam ni. I'm taking 6 subjects for this semester. Dah habis 4 paper, tinggal lagi 3. Hari-hari dok tengok exam slip, bila la nak habis ni.. Bila dah habis satu, yes! tinggal 5 lagi. Bila habis satu lagi, yes! tinggal lagi 4. Bila sampai paper ke 5 nanti, yes! yes! ade lagi saaatuuuuuu je paper. Cepat la.. Cepat la habis...!! Tapi nanti percaya la bila dah sampai paper ke-6 tu, aik? Dah habis? Rase kejaaap je. Huhu...

Kemudian, bermula la status seorang graduan dari UIA. Graduan undang-undang yang bakal memegang sijil ijazah. Yang menjadi tujuan dan dan kemuncak tamatnya pengajian ijazah di UIA. Kemudian, bermula la cabaran untuk mencari keje pulak. Kemudian, kemudian, dan kemudian...

Owh~ banyak lagi plan yang kene difikirkan selepas ini. Masa depan di tangan kita. Kita yang tentukan. Nak jadi camtu ke, nak jadi camni ke.. Hufff~ penat sebenarnya belajar ni. Penat mengalahkan orang kerja kat sawah yang berpanas dan berpeluh-peluh. Alhamdulillah syukur, aku masih diberi peluang untuk berada di sini.