Monday, December 13, 2010

25 perkara (oops! cuma 5 sahaja) tentang diri aku~

Hadoi.. tibatiba la pulak kan kene tag dengan Safra a.k.a Ucu. Kalau tak buat cepatcepat, nanti die merajuk pulak. Lepas tu terus taknak jadi Ucu aku. Hahaha...

25 perkaraS tentang diri aku. Banyaknye... Kenapa la tak cukupkan 30 je. Dush! Hm... Bukan la aku beriya sangat nak cerita tentang peribadi. Tapi disebabkan budak Ucu tu yang suruh, aku cerita la sikitsikit... Tapi disebabkan hal-hal yang selalu terjadi (malas), aku buat 5 je la ye. Haha...

1- Dahulunya aku adalah seorang yang SANGAT pemarah. Sikit-sikit, nak marah. Orang salah sikit, nak marah. Hehe... Tapi alhamdulillah, lepas masuk UIA, dapat pulak masuk usrah. Dari situ la aku belajar sifat SABAR. So sekarang, dah tak macam dulu... People change kan...



2- Semakin sayang, semakin sensitif. Hm.. how to elaborate ek? Ok, camni. Contoh, dengan famili. Tahap sensitif adalah hampir-hampir 99%. Hehe.. Kalau dengan parents, ape yang aku nak, mesti kene dapat. Kalau tak dapat, hm... menangis tonggeng-tonggeng punye. Tu, dulu la masa kecit-kecit. Masa boleh menonggeng. Bila dah besar sikit, kalau tak dapat, mesti nak buat muka. Mulut muncung sampai boleh ikat reben. Tapi sekarang, atas didikan tarbiyah, tak macam tu dah. Tapi tetap rasa nak menangis. Duduk dalam bilik air, start la adegan syahdu tahap melempah air mata. Huhu... Teruk betul. Tapi tu la hakikat. Tak boleh nak ubah dah. Sampai la sekarang~

Camni la muka kalau aku menangis. Comel kan? Hehe..


3- Sejenis spesis yang direct to the point. Tak pandai nak berkias-kias. Apatah lagi berpuitis syahdu. Huh! Memang fail lah! Kalau nak cakap dengan aku, PLEASE lah direct. Nanti aku tak faham, susah pulak korang nanti. Kalau nak tegur orang pun, jenis yang direct. Memang sejak azali lagi aku tak pandai nak berkias-kias. Tapi mungkin dengan cara aku ni, ada la sapa-sapa yang tak berkenan. Aku mintak mahap la ye. Tapi sapa-sapa yang dah kenal aku dengan rapat, takde hal la kan.. Dah masak dah. Haha..



4- Apa lagi nak cerita ni? Penat dah aku. Hm... ha. Aku adalah seorang pemandu tegar. Maksudnya, hampir setiap hari aku drive kereta antik aku tu. Kalau dalam kereta, suka menyanyi sampai sakit tekak. Hehe.. Dan jugak agak brutal. Beware, ok!

Camni la lebih kurang kereta aku.

5- Bercita-cita untuk menjadi seorang peguam dan ingin membuka firm sendiri bersama suami. Tapi syaratnya, dia pun mesti la seorang peguam jugak kan~


Sebagai tanda ingatan tulus ikhlas, aku nak tag kawan-kawan lain. Disebabkan aku telah ingkar membuat 25 perkara, dan dengan sukasukinya aku mereduce jumlah perkara itu menjadi 5, so aku nak tag 5 orang je. Dan tajuk pun kene tukar jugak la. "5 perkara tentang diri aku" heheh... Ok, bersediakah kalian?

1- Roomate kesayangan masa kat Matric. Amy Natasha Adam. Hehe...

2- Kawan sekolah dahulu, kini dan selamanya. Ismail Munir.

3- Roomate yang dah lama tak jumpe. huhh... Kak Ain yang comel~

4- Rehan, kau tak terkecuali. Silakan~

5- Last but not least, Mr President Husaini. Hm, agak-agak apa yang nak die cerita ye? wait & see. Haha...

The New Life Begins...



Alhamdulillah, semester baru dah bermula. Macam biasa la kan, seminggu sebelum bukak semester, bukan main semangat lagi. Beli barang-barang yang nak dibawak nanti. Tak cukup duit sendiri, kebas duit mak pulak. huhu.. Sorry mom.. 2, 3 hari sebelum, makin la semangat. Siap-siap dah pack barang. Jadual kelas siap print. Nak tunjuk lagi semangat, siap buat jadual harian. Daripada bangun pagi, sampai nak tido. Waktu bila nak kene makan, waktu bila nak kene exercise, waktu bila nak kene tidur. Tapi bila dah tinggal sehari, mula la rasa semacam. Tido pun dah tak lena. Kepala asyik fikir itu dan ini. Hati ni pulak rasa berat je nak balik UIA. Nanti rindu kat rumah pulak. Huhu.. Tapi setiap pertemuan, mesti ada perpisahan. Setiap perpisahan, mesti ada pertemuan (eh? betul ke ni). Walau macam mana sekali pun, hidup mesti diteruskan. Perjuangan mesti dihabiskan. Destinasi mesti disampaikan. UIA, aku datang kembali...!!

Semester baru, semangat baru, azam baru. Macam-macam yang diazamkan. Azam semester lepas yang tak tercapai, kene diteruskan lagi. Cuma kene renew je la. Edit sikit-sikit. Hehe.. Tinggal 1 semester je nak grad in civil law. Niat di hati nak sambung lagi setahun untuk shariah law. InsyaAllah..

Semoga setelah tiadanya apa-apa tanggungjawab lain, aku akan lebih focus dengan study. No playplay. Walau apa pun, aku tetap akan merindui zaman dan ketika aku menjadi salah seorang exco Law Students' Society IIUM. Amanah itu berat. Amat berat. Sekiranya amanah itu tidak dilaksanakan, ia akan menghantui kita. Na'uzubillah~

Tuesday, December 7, 2010

Tipah ooh Tipah~

Tipah sangat beruntung. Dia dianugerahkan mata yang kuning dan badan yang putih. Dia datang tiba-tiba. Tah dari mana dia datang. Adik aku yang bongsu, Cik Yaya memang suka sangat dengan dia. Tapi masa tu badan dia kurus sangat. Muka cengkung macam baru lari dari rumah. Badan pun comot-comot. So, Cik Yaya biar je dia kat rumah. Cik Yaya mandikan dia, bagi dia shampoo Sunsilk pink, biar badan dia menjadi selembut sutera dan seharum kasturi. Hehe… Yang paling istimewa si Tipah ni, die ni jenis kucing siam. Ekor die kembang. Cantik sangat.


Kenapa aku bagi dia nama Tipah? Kepada Tipah-tipah di luar sana, jangan la terasa. Tiada kaitan antara yang hidup atau yang dah mati tau. Aku tak ada niat nak kaitkan dengan siapa-siapa. Mula-mula, kitorang tak tau jantina kucing ni. Sebab tak nampak pun ‘tanda’ yang die ni jantan. So, aku bagi la die nama Tipah.. Macam sweet je nama tu. Tiba-tiba, kitorang baru perasan die ade ‘tanda’ tu. Wah! Jantan rupenye. Tapi nama Tipah tu dah serasi dengan die. Takkan nak tukar Latip pulak kan. So, kitorang biar je la. Semoga dia tak mengalami conflict of identity nanti. Huhuh…


Banyak sangat perangai si Tipah ni yang selalu buat aku ketawa. Haha…


  • Die akan buang bahan pencernaannya kat tandas. Pandai betul die.. Kalau kitorang nak membuang pulak, terpaksa la siram die punye dulu. Kalau dia pandai siram sendiri, mesti lagi bagus. Huhu… Kalau ade orang kat tandas, die akan beratur kat pintu, ambik nombor giliran. Bila orang dah keluar, baru die masuk. Hahaha…
  • Pantang tengok orang solat, die pun mule la baring kat atas sejadah tu. Hadoi… Kalau kene time aku yang solat, memang kene libas la. No excuse. Haha… Bukan time solat je. Kalau orang tengah lipat baju, memang die akan landing la kat baju tu. Senang cerita, die ni memang pantang kalau ade kain-kain yang terbentang. Mule la nak landing. Kalau bentang karpet merah. Lagi die suke kot.
  • Tipah suka kejut Cik Yaya bangun pagi. Setiap jam 6, die akan masuk bilik dan mengiau kat Cik Yaya. Cik Yaya pun terpaksa la bangun sebab Tipah dah buat suara manja. Hehe.. Satu hari, Tipah tak kejut Cik Yaya. Bila Cik Yaya dah siap-siap nak pergi sekolah, baru Tipah bangun. Mak tanya Cik Yaya, Tipah bangun lambat ke. Patut la tak kejut Cik Yaya. Hahaha…
  • Setiap kali mak dan Cik Yaya balik dari sekolah, mesti die dah tunggu depan pintu. Mengiau manja, main-main kat kaki orang. Lepas tu, lari ke dapur. Ready kat depan bekas makanan die sambil menggoyang-goyangkan ekornye yang kembang tu. Tandanya perut dah lapar. Haha..
  • Tipah suka tidur kat atas almari. Bukan atas almari baju kat rumah tingkat bawah. Die akan tidur atas almari baju kat tingkat atas. Huish… Senang cerita, die ni memang suka kat tempat tinggi-tinggi la. Tinggal lagi belum duduk atas siling je. Dia suka tidur dalam bilik dengan adik aku yang pertama, Cik Lala. Selalunya bila Cik Lala bangun, die pun bangun jugak. Bila Cik Lala nak turun tangga, die pun sibuk nak turun jugak. Kadang-kadang, pernah sampai nak terjatuh tangga sebab nak mengelak daripada terpijak Tipah. Lepas tu, mula la mengiau nak susu. Cik Lala ni jenis malas sikit nak melayan Tipah. Tipah pulak suka buat muke kesian. Bila Cik Lala taknak buatkan die susu, die pun minum la susu basi yang ada kat bekas makanan die. Cik Lala pun, “Tipahhhh…!!! Jangan minum susu tu..!! dah basiii…!!” Hadoi.. Terpaksala buatkan susu si Tipah. Tipah pun tersengih dengan gembira.. Hahah..
  • Tipah suka tengok tv. Kalau orang tengok tv, die pun sibuk duduk atas riba orang. Macam paham je tv tu. Kalau tak ada orang, die tengok la sendiri. Haha.. Kesian die..
  • Semakin hari, Tipah semakin besar. Mula la die nak tunjukkan sifat kepahlawanannya. Die suke memburu cicak. Eee…..!! geli..!! Banyak dah cicak-cicak yang kat rumah tu dah jadi arwah. Bagus jugak, tapi aku geli bile tengok cicak tu kene belasah dengan Tipah. Yerks!!

Yang paling manjakan Tipah, Cik Yaya la. Kalau aku, memang takut sikit sebab takut die cakar. Huhhu.. Nanti berdarah, cedera parah terus. Setakat belai-belai bulu die, boleh lagi la. Kalau die mula nak mengganas, mintak mahap. Tak layan… Tapi sebenarnye, tak sakit pun die cakar. Cik Yaya cakap cakar-cakar manja.. Gigit-gigit manja..


Pernah satu hari Tipah sakit. Pipinya bengkak sebelah. Mulut die busuk. Mungkin ada nanah dalam mulut die. Badan die panas. Baring je kat dalam bilik. Bagi minum susu pun die tak nak.. Baru nak bawak die pegi klinik, esoknye dah sihat. Boleh lari-lari. Haha… Takut pegi klinik rupenye si Tipah ni.


:: ni la Tipah ::

Thursday, November 11, 2010

Short Neurological Test


1- Find the C below.. Please do not use any cursor help.


OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


2- If you already found the C, now find the 6 below.


99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999969999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999


3 – Now find the N below. It’s a little more difficult.


MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMMMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM


This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you’re far from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!


part 2


eonvrye that can raed this rsaie your hnad.


To my ‘selected’ strange-minded friends:If you can read the following paragraph, forward it on to your friends and the person that sent it to you with ‘yes’ in the subject line.

Only great minds can read thisThis is weird, but interesting!

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too


Can you raed this? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this forwrad it

Symptoms student bila final exam


Membaca tanpa menghiraukan sekeliling. Yang kepoh jadi pendiam. (orang masuk keluar bilik pun tak perasan, kalau orang tanya pun muka pandang nota je, jawab pon nak tak nak. Kalau jalan.jalan tersepak batu tu, reaksi dia lambat sikit. Sebab otak full load )

Membaca dengan kadar yang cepat. (entah faham ke tak belakang kira, sebab nak jawab subjektif, hentam pon boleh, yang penting ada point nak goreng )

Nak turun café tu fikir 2,3 kali. Tak pun sekali sehari je. Tu pun bungkus.cepat. jimat masa makan kat bilik. Sambil makan boleh membaca apa yg patut.

Time nak exam baru laaa nak full semayang. Solat sunat sampai nak batal air sembahyang. Doa macam.macam. (dan.dan. tapi alhamdulillah)

Agak yang nak mereng tu start la nak bukak mp3 volume paling sakit telinga. Tapi time ni memang tak sakit telinga. Sebab sakit otak lebih dari sakit telinga.

Masa tidur pon boleh terbayang-bayang yang baca tadi(ada tu siap ambik handout letak tepi bantal. Moga-moga dapat buat daya serapan terus lagi bagus.

Masa borak dengan kawan pun cakap pasal pelajaran je. (ni part tak leh blah la. Time mandi pun ada yang tanya-tanya. Dahsyat.)

Kalau main message tu balas sikit.sikit je. Pendek pendek. Tak de mase nak fikir taip panjang.panjang.

Sebab nak exam duduk dalam bilik je. Mengadap handout, buku, nota.nota. (jadi beruang kutub, sampai rambut serabai pon tak perasan) selalunye merayau g bilik orang. Tak pun kluar. G main bowling lah. Tgk wayang lah. Pantang ade mase terluang.

Nak buang sampah pun terbawak pen. (ni kes cuak sangat ni)

Agak2 stok megi tu habis kot untuk orang yang gila study. Jimat masa nak turun café masak air je pastu letak megi. Nak budak pandai sikit tak makan megi. Minum milo. Makan biskut hup seng ke, nestum ke. Roti memang dah prepare dah. Suruh mmber beli.

Nak bukak facebook rasa tak senang gila. Perghh. Membazir.masa. (time ni memang tertekan gila. Kena berperang dengan diri sendiri nak bukak facebook, formspring,blog . Sebab laptop depan mata. Kabel/wifi kat sebelah je. Exam minggu depan. Nanti duduk depan facebook memang buku OFF9 terus.)

Time ni ah baru bukak buku tebal. Bukak kamus tu yang tak tahan tu. Masa lecture dulu tak faham tak de hati pulak nak bukak kamus kan. ;P

Asyik-asyik tengok jam je. Sampai tak cukup jam handphone, jam tangan. Tanya lagi mmber sebelah. Haihhh. Keliru sangat budak nih.

Stok Nescafe, kopi tongkat ali, kopi mak dara, cucu dara semua memang ade lah. Nak stay up.

Hah. Ni memang sure. Meja studi bersepah gila. Mana dengan highlighternya. Pen biru, hitam , merah. Kertas-kertas memang confirm bersepah punya. Agak2 ade nota yang hilang tu mula nak naik angin. Buku semua terbukak. Kalau ada buku tambahan dari library tu semua nak dibukaknya serentak. Ada tu 4,5 buku serentak bukak.

Masa ni lah status facebook, blog “mintak maaf. Doakan exam nanti”

Muka blurr je. Sebab otak dah full tank. Makan sorang-sorang pon dah tak heran. Sebab tak nak membazir mase lepak ramai-ramai. Nanti ade je bende nk borak.

Kalau nak cakap pon tersasul-sasul. Salah cakap. Pastu cakap benda merepek je. Muka dah la cam zombie. Cakap merepek.repek sebab otak fikit handout, nota tak baca lagi vs nak jalan-jalan. Nak borak.borak. sampai satu tahap rasa nak rebus buku dengan handout semua. lagi merepek die cakap sebenarnye, lagi banyak topic die tak cover tu.

Time ni jugak lah baru terfikir kenapa lah aku tak study awal2. Kan senang. Haihh. Pastu ada pulak yang buat azam untuk semester depan. Tak nak buat dah macam sem sekarang. *padahal tiap2 sem azam sama. Tak berubah gak. Tak pun menjadi semangat dia masa awal sem je. Sampai minggu ketiga dah hancusss.

:: MeMory ::

Program Seminar Motivasi di Sekolah Kebangsaan Sg. Lui

Pejamkan matu mu untuk ku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu disini tempatmu
Walau berubah dimata kita
Tetap indah selagi kau masih percaya

Tertawa kecewa terpisah
Jalan yang lurus yang berhalang
Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Bukalah matamu
Biar aku memelukmu
Kita bersama masih muda masih mentah
Ku harap kau masih percaya

selama ini...

Friday, May 28, 2010

Etika Peguam Syarie


1. Akhlak dan peranan Peguam Syarie.

Peguam Syarie hendaklah mempunyai akhlak, sikap dan tingkah laku yang mulia, dan dalam melaksanakan tugas dan peranannya hendaklah bersifat amanah, jujur dan berniat baik untuk menegakkan keadilan.

2. Meningkatkan pengetahuan.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan hukum syarak dan undang-undang supaya tugas guaman dapat dijalankan dengan lebih cekap dan berkesan.

3. Peguam Syarie hendaklah menjalankan pembelaan dengan cara yang saksama dan terhormat.

Peguam Syarie yang menjalankan pembelaan bagi seseorang dalam apa-apa perkara, hendaklah bertanggungan dengan segala cara yang saksama dan terhormat mengemukakan setiap pembelaan yang dibenarkan oleh undang-undang.

4. Menghormati mahkamah.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa menghormati dan tidak boleh melakukan perdayaan ke atas mahkamah.

5. Peguam Syarie hendaklah mempertahankan kepentingan keadilan, pelanggannya dan kehormatan profesionnya.

Peguam Syarie hendaklah bertindak dengan segala tertib di hadapan mahkamah di mana ia hadir dan berani mempertahankan kepentingan keadilan, pelanggannya dan kehormatan profesionnya.

6. Peguam Syarie tidak boleh menjalankan kes mal yang dimaksudkan untuk melambatkan perbicaraan.

Peguam Syarie tidak boleh menjalankan sesuatu atau membuat pembelaan yang mana adalah dimaksudkan semata-mata untuk melambat-lambatkan perbicaraan atau menyusahkan atau memudaratkan pihak lawan atau untuk melakukan penindasan atau sesuatu yang salah.

7. Peguam Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama.

Peguam Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama di hadapan mahkamah dan lain-lain peguam.

8. Peguam Syarie hendaklah sedia untuk perbicaraan pada hari yang ditetapkan.

Peguam Syarie hendaklah menjalankan segala usaha supaya sedia untuk perbicaraan pada hari yang ditetapkan. Memohon penangguhan sesuatu kes yang telah ditetapkan perbicaraannya hanyalah atas sebab-sebab yang baik dan memaksa.

9. Peguam Syarie tidak boleh mengelirukan.

Peguam Syarie hendaklah mengelakkan segala perkara yang boleh mengelirukan pihak yang tidak diwakili oleh Peguam Syarie.

10. Peguam Syarie hendaklah sentiasa melayan saksi pihak yang menentang dengan saksama dan timbangrasa.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa melayani saksi-saksi dan pihak-pihak yang menentang dengan saksama dan timbangrasa dan dia hendaklah jangan sekali-kali memberi galakkan kepada niat jahat atau prasangka seseorang pelanggan dalam menjalankan sesuatu kes.

11. Peguam Syarie hendaklah mencegah pelanggannya daripada melakukan tidak baik terhadap mahkamah.

Peguam Syarie hendaklah berikhtiar sedaya upaya untuk mencegah pelanggannya daripada melakukan perkara-perkara yang tidak patut dilakukan terutama sekali berkenaan dengan kelakuannya terhadap mahkamah dan pegawai-pegawai kehakiman, saksi-saksi dan pihak-pihak yang berkenaan. Jika seseorang pelanggan berkeras hendak melakukan perbuatan salah seperti itu, Peguam Syarie itu hendaklah menamatkan perhubungannya.

12. Peguam Syarie tidak boleh berhubung dengan orang yang diwakili oleh Peguam Syarie lain.

Peguam Syarie tidak boleh berhubung dengan seseorang mengenai apa-apa perkara yang berkenaan dengannya dia tahu orang tersebut adalah diwakili oleh seseorang Peguam Syarie lain kecuali dengan izin yang nyata dari Peguam Syarie yang lain itu.

Sunday, March 28, 2010

Syaitan Mengajar Ayat Kursi?


Seperti biasa, kami buat study group di kulliyyah.. Almaklumla, kalau final exam je, baru la nak buat lecture semua subjek.. isk2.. bila la nak berubah Siti Masleha oi..

Di Sebalik keheningan malam, Ain memulakan tazkirah pendek. tak ingat berapa minit. tak kisah lah berapa minit pun. yang pasti, cerita Ain sangat menarik.. Ceritanya macam ni...

"Pada zaman Nabi s.a.w, seorang sahabat bernama Abu Hurairah pernah bermimpi. Dia didatangi syaitan.. Dalam mimpi tu, syaitan berkata, kalau kamu mahu terselamat dari gangguan aku, maka bacalah Ayat Kursi.. Keesokan harinya, Abu Hurairah bertemu Nabi dan bertanyakan tentang mimpi tersebut. Bolehkah kita rely dengan ajaran syaitan tu? Kemudian Nabi menjawab, syaitan adalah a big liar. Dia tidak pernah bercakap benar. Tetapi, apa yang kamu mimpikan itu, adalah kebenaran yang satu."

Huish.. pernah dulu aku dengar cerita ni. Tapi dah tak ingat sangat. Mujur ada sahabat yang boleh mengingatkan aku.. Ni la gunanya sahabat. Teringat pada kata-kata "Sahabat yang sebenar adalah apabila kita melihatnya, dia akan mengingatkan kita kepada Allah"..

Ha, setelah meng'google', maka aku telah mendapat banyak sangat kelebihan Ayat Kursi ni. Antaranya:
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.

  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  • Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Friday, March 26, 2010

Top 5 cancer-causing foods


1. Hot dogs
Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition advises that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you can't live without hot dogs, buy those made without sodium nitrate.

2. Processed meats
Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs and other processed meats raise the risk of heart disease. The saturated fat in bacon also contributes to cancer.

3. Doughnuts
Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high temperatures.


Doughnuts may be the worst food you can possibly eat to raise your risk of cancer.

4. French fries
Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then fried at high temperatures. They also contain cancer-causing acrylamides which occur during the frying process. They should be called cancer fries, not French fries.

5. Chips, crackers, and cookies
All are usually made with white flour and sugar. Even the ones whose labels claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of trans-fats.


BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast
People who do ! not take breakfast are going to have a lower blood sugar level.

This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.

2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.

6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.

7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.

10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain


The main causes of liver damage are:

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause

2. Not urinating in the morning.

3. Too much eating.

4. Skipping breakfast.

5. Consuming too much medication.

6. Consuming too much preservatives, additives, food colouring, and artificial sweetener.

7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil.Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.

8. Consuming overly done foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store. We should prevent this without necessarily spending more. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our bodies to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'

25 perkara (oops! cuma 5 sahaja) tentang diri aku~

12:29 AM
Hadoi.. tibatiba la pulak kan kene tag dengan Safra a.k.a Ucu. Kalau tak buat cepatcepat, nanti die merajuk pulak. Lepas tu terus taknak jadi Ucu aku. Hahaha...

25 perkaraS tentang diri aku. Banyaknye... Kenapa la tak cukupkan 30 je. Dush! Hm... Bukan la aku beriya sangat nak cerita tentang peribadi. Tapi disebabkan budak Ucu tu yang suruh, aku cerita la sikitsikit... Tapi disebabkan hal-hal yang selalu terjadi (malas), aku buat 5 je la ye. Haha...

1- Dahulunya aku adalah seorang yang SANGAT pemarah. Sikit-sikit, nak marah. Orang salah sikit, nak marah. Hehe... Tapi alhamdulillah, lepas masuk UIA, dapat pulak masuk usrah. Dari situ la aku belajar sifat SABAR. So sekarang, dah tak macam dulu... People change kan...



2- Semakin sayang, semakin sensitif. Hm.. how to elaborate ek? Ok, camni. Contoh, dengan famili. Tahap sensitif adalah hampir-hampir 99%. Hehe.. Kalau dengan parents, ape yang aku nak, mesti kene dapat. Kalau tak dapat, hm... menangis tonggeng-tonggeng punye. Tu, dulu la masa kecit-kecit. Masa boleh menonggeng. Bila dah besar sikit, kalau tak dapat, mesti nak buat muka. Mulut muncung sampai boleh ikat reben. Tapi sekarang, atas didikan tarbiyah, tak macam tu dah. Tapi tetap rasa nak menangis. Duduk dalam bilik air, start la adegan syahdu tahap melempah air mata. Huhu... Teruk betul. Tapi tu la hakikat. Tak boleh nak ubah dah. Sampai la sekarang~

Camni la muka kalau aku menangis. Comel kan? Hehe..


3- Sejenis spesis yang direct to the point. Tak pandai nak berkias-kias. Apatah lagi berpuitis syahdu. Huh! Memang fail lah! Kalau nak cakap dengan aku, PLEASE lah direct. Nanti aku tak faham, susah pulak korang nanti. Kalau nak tegur orang pun, jenis yang direct. Memang sejak azali lagi aku tak pandai nak berkias-kias. Tapi mungkin dengan cara aku ni, ada la sapa-sapa yang tak berkenan. Aku mintak mahap la ye. Tapi sapa-sapa yang dah kenal aku dengan rapat, takde hal la kan.. Dah masak dah. Haha..



4- Apa lagi nak cerita ni? Penat dah aku. Hm... ha. Aku adalah seorang pemandu tegar. Maksudnya, hampir setiap hari aku drive kereta antik aku tu. Kalau dalam kereta, suka menyanyi sampai sakit tekak. Hehe.. Dan jugak agak brutal. Beware, ok!

Camni la lebih kurang kereta aku.

5- Bercita-cita untuk menjadi seorang peguam dan ingin membuka firm sendiri bersama suami. Tapi syaratnya, dia pun mesti la seorang peguam jugak kan~


Sebagai tanda ingatan tulus ikhlas, aku nak tag kawan-kawan lain. Disebabkan aku telah ingkar membuat 25 perkara, dan dengan sukasukinya aku mereduce jumlah perkara itu menjadi 5, so aku nak tag 5 orang je. Dan tajuk pun kene tukar jugak la. "5 perkara tentang diri aku" heheh... Ok, bersediakah kalian?

1- Roomate kesayangan masa kat Matric. Amy Natasha Adam. Hehe...

2- Kawan sekolah dahulu, kini dan selamanya. Ismail Munir.

3- Roomate yang dah lama tak jumpe. huhh... Kak Ain yang comel~

4- Rehan, kau tak terkecuali. Silakan~

5- Last but not least, Mr President Husaini. Hm, agak-agak apa yang nak die cerita ye? wait & see. Haha...
Read On 0 comments

The New Life Begins...

12:06 AM


Alhamdulillah, semester baru dah bermula. Macam biasa la kan, seminggu sebelum bukak semester, bukan main semangat lagi. Beli barang-barang yang nak dibawak nanti. Tak cukup duit sendiri, kebas duit mak pulak. huhu.. Sorry mom.. 2, 3 hari sebelum, makin la semangat. Siap-siap dah pack barang. Jadual kelas siap print. Nak tunjuk lagi semangat, siap buat jadual harian. Daripada bangun pagi, sampai nak tido. Waktu bila nak kene makan, waktu bila nak kene exercise, waktu bila nak kene tidur. Tapi bila dah tinggal sehari, mula la rasa semacam. Tido pun dah tak lena. Kepala asyik fikir itu dan ini. Hati ni pulak rasa berat je nak balik UIA. Nanti rindu kat rumah pulak. Huhu.. Tapi setiap pertemuan, mesti ada perpisahan. Setiap perpisahan, mesti ada pertemuan (eh? betul ke ni). Walau macam mana sekali pun, hidup mesti diteruskan. Perjuangan mesti dihabiskan. Destinasi mesti disampaikan. UIA, aku datang kembali...!!

Semester baru, semangat baru, azam baru. Macam-macam yang diazamkan. Azam semester lepas yang tak tercapai, kene diteruskan lagi. Cuma kene renew je la. Edit sikit-sikit. Hehe.. Tinggal 1 semester je nak grad in civil law. Niat di hati nak sambung lagi setahun untuk shariah law. InsyaAllah..

Semoga setelah tiadanya apa-apa tanggungjawab lain, aku akan lebih focus dengan study. No playplay. Walau apa pun, aku tetap akan merindui zaman dan ketika aku menjadi salah seorang exco Law Students' Society IIUM. Amanah itu berat. Amat berat. Sekiranya amanah itu tidak dilaksanakan, ia akan menghantui kita. Na'uzubillah~
Read On 0 comments

Tipah ooh Tipah~

2:19 PM
Tipah sangat beruntung. Dia dianugerahkan mata yang kuning dan badan yang putih. Dia datang tiba-tiba. Tah dari mana dia datang. Adik aku yang bongsu, Cik Yaya memang suka sangat dengan dia. Tapi masa tu badan dia kurus sangat. Muka cengkung macam baru lari dari rumah. Badan pun comot-comot. So, Cik Yaya biar je dia kat rumah. Cik Yaya mandikan dia, bagi dia shampoo Sunsilk pink, biar badan dia menjadi selembut sutera dan seharum kasturi. Hehe… Yang paling istimewa si Tipah ni, die ni jenis kucing siam. Ekor die kembang. Cantik sangat.


Kenapa aku bagi dia nama Tipah? Kepada Tipah-tipah di luar sana, jangan la terasa. Tiada kaitan antara yang hidup atau yang dah mati tau. Aku tak ada niat nak kaitkan dengan siapa-siapa. Mula-mula, kitorang tak tau jantina kucing ni. Sebab tak nampak pun ‘tanda’ yang die ni jantan. So, aku bagi la die nama Tipah.. Macam sweet je nama tu. Tiba-tiba, kitorang baru perasan die ade ‘tanda’ tu. Wah! Jantan rupenye. Tapi nama Tipah tu dah serasi dengan die. Takkan nak tukar Latip pulak kan. So, kitorang biar je la. Semoga dia tak mengalami conflict of identity nanti. Huhuh…


Banyak sangat perangai si Tipah ni yang selalu buat aku ketawa. Haha…


  • Die akan buang bahan pencernaannya kat tandas. Pandai betul die.. Kalau kitorang nak membuang pulak, terpaksa la siram die punye dulu. Kalau dia pandai siram sendiri, mesti lagi bagus. Huhu… Kalau ade orang kat tandas, die akan beratur kat pintu, ambik nombor giliran. Bila orang dah keluar, baru die masuk. Hahaha…
  • Pantang tengok orang solat, die pun mule la baring kat atas sejadah tu. Hadoi… Kalau kene time aku yang solat, memang kene libas la. No excuse. Haha… Bukan time solat je. Kalau orang tengah lipat baju, memang die akan landing la kat baju tu. Senang cerita, die ni memang pantang kalau ade kain-kain yang terbentang. Mule la nak landing. Kalau bentang karpet merah. Lagi die suke kot.
  • Tipah suka kejut Cik Yaya bangun pagi. Setiap jam 6, die akan masuk bilik dan mengiau kat Cik Yaya. Cik Yaya pun terpaksa la bangun sebab Tipah dah buat suara manja. Hehe.. Satu hari, Tipah tak kejut Cik Yaya. Bila Cik Yaya dah siap-siap nak pergi sekolah, baru Tipah bangun. Mak tanya Cik Yaya, Tipah bangun lambat ke. Patut la tak kejut Cik Yaya. Hahaha…
  • Setiap kali mak dan Cik Yaya balik dari sekolah, mesti die dah tunggu depan pintu. Mengiau manja, main-main kat kaki orang. Lepas tu, lari ke dapur. Ready kat depan bekas makanan die sambil menggoyang-goyangkan ekornye yang kembang tu. Tandanya perut dah lapar. Haha..
  • Tipah suka tidur kat atas almari. Bukan atas almari baju kat rumah tingkat bawah. Die akan tidur atas almari baju kat tingkat atas. Huish… Senang cerita, die ni memang suka kat tempat tinggi-tinggi la. Tinggal lagi belum duduk atas siling je. Dia suka tidur dalam bilik dengan adik aku yang pertama, Cik Lala. Selalunya bila Cik Lala bangun, die pun bangun jugak. Bila Cik Lala nak turun tangga, die pun sibuk nak turun jugak. Kadang-kadang, pernah sampai nak terjatuh tangga sebab nak mengelak daripada terpijak Tipah. Lepas tu, mula la mengiau nak susu. Cik Lala ni jenis malas sikit nak melayan Tipah. Tipah pulak suka buat muke kesian. Bila Cik Lala taknak buatkan die susu, die pun minum la susu basi yang ada kat bekas makanan die. Cik Lala pun, “Tipahhhh…!!! Jangan minum susu tu..!! dah basiii…!!” Hadoi.. Terpaksala buatkan susu si Tipah. Tipah pun tersengih dengan gembira.. Hahah..
  • Tipah suka tengok tv. Kalau orang tengok tv, die pun sibuk duduk atas riba orang. Macam paham je tv tu. Kalau tak ada orang, die tengok la sendiri. Haha.. Kesian die..
  • Semakin hari, Tipah semakin besar. Mula la die nak tunjukkan sifat kepahlawanannya. Die suke memburu cicak. Eee…..!! geli..!! Banyak dah cicak-cicak yang kat rumah tu dah jadi arwah. Bagus jugak, tapi aku geli bile tengok cicak tu kene belasah dengan Tipah. Yerks!!

Yang paling manjakan Tipah, Cik Yaya la. Kalau aku, memang takut sikit sebab takut die cakar. Huhhu.. Nanti berdarah, cedera parah terus. Setakat belai-belai bulu die, boleh lagi la. Kalau die mula nak mengganas, mintak mahap. Tak layan… Tapi sebenarnye, tak sakit pun die cakar. Cik Yaya cakap cakar-cakar manja.. Gigit-gigit manja..


Pernah satu hari Tipah sakit. Pipinya bengkak sebelah. Mulut die busuk. Mungkin ada nanah dalam mulut die. Badan die panas. Baring je kat dalam bilik. Bagi minum susu pun die tak nak.. Baru nak bawak die pegi klinik, esoknye dah sihat. Boleh lari-lari. Haha… Takut pegi klinik rupenye si Tipah ni.


:: ni la Tipah ::

Read On 0 comments

Short Neurological Test

2:21 PM

1- Find the C below.. Please do not use any cursor help.


OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


2- If you already found the C, now find the 6 below.


99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999969999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999


3 – Now find the N below. It’s a little more difficult.


MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMMMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM


This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you’re far from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!


part 2


eonvrye that can raed this rsaie your hnad.


To my ‘selected’ strange-minded friends:If you can read the following paragraph, forward it on to your friends and the person that sent it to you with ‘yes’ in the subject line.

Only great minds can read thisThis is weird, but interesting!

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too


Can you raed this? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this forwrad it

Read On 2 comments

Symptoms student bila final exam

2:05 PM

Membaca tanpa menghiraukan sekeliling. Yang kepoh jadi pendiam. (orang masuk keluar bilik pun tak perasan, kalau orang tanya pun muka pandang nota je, jawab pon nak tak nak. Kalau jalan.jalan tersepak batu tu, reaksi dia lambat sikit. Sebab otak full load )

Membaca dengan kadar yang cepat. (entah faham ke tak belakang kira, sebab nak jawab subjektif, hentam pon boleh, yang penting ada point nak goreng )

Nak turun café tu fikir 2,3 kali. Tak pun sekali sehari je. Tu pun bungkus.cepat. jimat masa makan kat bilik. Sambil makan boleh membaca apa yg patut.

Time nak exam baru laaa nak full semayang. Solat sunat sampai nak batal air sembahyang. Doa macam.macam. (dan.dan. tapi alhamdulillah)

Agak yang nak mereng tu start la nak bukak mp3 volume paling sakit telinga. Tapi time ni memang tak sakit telinga. Sebab sakit otak lebih dari sakit telinga.

Masa tidur pon boleh terbayang-bayang yang baca tadi(ada tu siap ambik handout letak tepi bantal. Moga-moga dapat buat daya serapan terus lagi bagus.

Masa borak dengan kawan pun cakap pasal pelajaran je. (ni part tak leh blah la. Time mandi pun ada yang tanya-tanya. Dahsyat.)

Kalau main message tu balas sikit.sikit je. Pendek pendek. Tak de mase nak fikir taip panjang.panjang.

Sebab nak exam duduk dalam bilik je. Mengadap handout, buku, nota.nota. (jadi beruang kutub, sampai rambut serabai pon tak perasan) selalunye merayau g bilik orang. Tak pun kluar. G main bowling lah. Tgk wayang lah. Pantang ade mase terluang.

Nak buang sampah pun terbawak pen. (ni kes cuak sangat ni)

Agak2 stok megi tu habis kot untuk orang yang gila study. Jimat masa nak turun café masak air je pastu letak megi. Nak budak pandai sikit tak makan megi. Minum milo. Makan biskut hup seng ke, nestum ke. Roti memang dah prepare dah. Suruh mmber beli.

Nak bukak facebook rasa tak senang gila. Perghh. Membazir.masa. (time ni memang tertekan gila. Kena berperang dengan diri sendiri nak bukak facebook, formspring,blog . Sebab laptop depan mata. Kabel/wifi kat sebelah je. Exam minggu depan. Nanti duduk depan facebook memang buku OFF9 terus.)

Time ni ah baru bukak buku tebal. Bukak kamus tu yang tak tahan tu. Masa lecture dulu tak faham tak de hati pulak nak bukak kamus kan. ;P

Asyik-asyik tengok jam je. Sampai tak cukup jam handphone, jam tangan. Tanya lagi mmber sebelah. Haihhh. Keliru sangat budak nih.

Stok Nescafe, kopi tongkat ali, kopi mak dara, cucu dara semua memang ade lah. Nak stay up.

Hah. Ni memang sure. Meja studi bersepah gila. Mana dengan highlighternya. Pen biru, hitam , merah. Kertas-kertas memang confirm bersepah punya. Agak2 ade nota yang hilang tu mula nak naik angin. Buku semua terbukak. Kalau ada buku tambahan dari library tu semua nak dibukaknya serentak. Ada tu 4,5 buku serentak bukak.

Masa ni lah status facebook, blog “mintak maaf. Doakan exam nanti”

Muka blurr je. Sebab otak dah full tank. Makan sorang-sorang pon dah tak heran. Sebab tak nak membazir mase lepak ramai-ramai. Nanti ade je bende nk borak.

Kalau nak cakap pon tersasul-sasul. Salah cakap. Pastu cakap benda merepek je. Muka dah la cam zombie. Cakap merepek.repek sebab otak fikit handout, nota tak baca lagi vs nak jalan-jalan. Nak borak.borak. sampai satu tahap rasa nak rebus buku dengan handout semua. lagi merepek die cakap sebenarnye, lagi banyak topic die tak cover tu.

Time ni jugak lah baru terfikir kenapa lah aku tak study awal2. Kan senang. Haihh. Pastu ada pulak yang buat azam untuk semester depan. Tak nak buat dah macam sem sekarang. *padahal tiap2 sem azam sama. Tak berubah gak. Tak pun menjadi semangat dia masa awal sem je. Sampai minggu ketiga dah hancusss.
Read On 0 comments

:: MeMory ::

1:27 PM
Program Seminar Motivasi di Sekolah Kebangsaan Sg. Lui

Pejamkan matu mu untuk ku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu disini tempatmu
Walau berubah dimata kita
Tetap indah selagi kau masih percaya

Tertawa kecewa terpisah
Jalan yang lurus yang berhalang
Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Bukalah matamu
Biar aku memelukmu
Kita bersama masih muda masih mentah
Ku harap kau masih percaya

selama ini...

Read On 0 comments

Etika Peguam Syarie

4:11 PM

1. Akhlak dan peranan Peguam Syarie.

Peguam Syarie hendaklah mempunyai akhlak, sikap dan tingkah laku yang mulia, dan dalam melaksanakan tugas dan peranannya hendaklah bersifat amanah, jujur dan berniat baik untuk menegakkan keadilan.

2. Meningkatkan pengetahuan.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan hukum syarak dan undang-undang supaya tugas guaman dapat dijalankan dengan lebih cekap dan berkesan.

3. Peguam Syarie hendaklah menjalankan pembelaan dengan cara yang saksama dan terhormat.

Peguam Syarie yang menjalankan pembelaan bagi seseorang dalam apa-apa perkara, hendaklah bertanggungan dengan segala cara yang saksama dan terhormat mengemukakan setiap pembelaan yang dibenarkan oleh undang-undang.

4. Menghormati mahkamah.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa menghormati dan tidak boleh melakukan perdayaan ke atas mahkamah.

5. Peguam Syarie hendaklah mempertahankan kepentingan keadilan, pelanggannya dan kehormatan profesionnya.

Peguam Syarie hendaklah bertindak dengan segala tertib di hadapan mahkamah di mana ia hadir dan berani mempertahankan kepentingan keadilan, pelanggannya dan kehormatan profesionnya.

6. Peguam Syarie tidak boleh menjalankan kes mal yang dimaksudkan untuk melambatkan perbicaraan.

Peguam Syarie tidak boleh menjalankan sesuatu atau membuat pembelaan yang mana adalah dimaksudkan semata-mata untuk melambat-lambatkan perbicaraan atau menyusahkan atau memudaratkan pihak lawan atau untuk melakukan penindasan atau sesuatu yang salah.

7. Peguam Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama.

Peguam Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama di hadapan mahkamah dan lain-lain peguam.

8. Peguam Syarie hendaklah sedia untuk perbicaraan pada hari yang ditetapkan.

Peguam Syarie hendaklah menjalankan segala usaha supaya sedia untuk perbicaraan pada hari yang ditetapkan. Memohon penangguhan sesuatu kes yang telah ditetapkan perbicaraannya hanyalah atas sebab-sebab yang baik dan memaksa.

9. Peguam Syarie tidak boleh mengelirukan.

Peguam Syarie hendaklah mengelakkan segala perkara yang boleh mengelirukan pihak yang tidak diwakili oleh Peguam Syarie.

10. Peguam Syarie hendaklah sentiasa melayan saksi pihak yang menentang dengan saksama dan timbangrasa.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa melayani saksi-saksi dan pihak-pihak yang menentang dengan saksama dan timbangrasa dan dia hendaklah jangan sekali-kali memberi galakkan kepada niat jahat atau prasangka seseorang pelanggan dalam menjalankan sesuatu kes.

11. Peguam Syarie hendaklah mencegah pelanggannya daripada melakukan tidak baik terhadap mahkamah.

Peguam Syarie hendaklah berikhtiar sedaya upaya untuk mencegah pelanggannya daripada melakukan perkara-perkara yang tidak patut dilakukan terutama sekali berkenaan dengan kelakuannya terhadap mahkamah dan pegawai-pegawai kehakiman, saksi-saksi dan pihak-pihak yang berkenaan. Jika seseorang pelanggan berkeras hendak melakukan perbuatan salah seperti itu, Peguam Syarie itu hendaklah menamatkan perhubungannya.

12. Peguam Syarie tidak boleh berhubung dengan orang yang diwakili oleh Peguam Syarie lain.

Peguam Syarie tidak boleh berhubung dengan seseorang mengenai apa-apa perkara yang berkenaan dengannya dia tahu orang tersebut adalah diwakili oleh seseorang Peguam Syarie lain kecuali dengan izin yang nyata dari Peguam Syarie yang lain itu.
Read On 0 comments

Syaitan Mengajar Ayat Kursi?

12:51 AM

Seperti biasa, kami buat study group di kulliyyah.. Almaklumla, kalau final exam je, baru la nak buat lecture semua subjek.. isk2.. bila la nak berubah Siti Masleha oi..

Di Sebalik keheningan malam, Ain memulakan tazkirah pendek. tak ingat berapa minit. tak kisah lah berapa minit pun. yang pasti, cerita Ain sangat menarik.. Ceritanya macam ni...

"Pada zaman Nabi s.a.w, seorang sahabat bernama Abu Hurairah pernah bermimpi. Dia didatangi syaitan.. Dalam mimpi tu, syaitan berkata, kalau kamu mahu terselamat dari gangguan aku, maka bacalah Ayat Kursi.. Keesokan harinya, Abu Hurairah bertemu Nabi dan bertanyakan tentang mimpi tersebut. Bolehkah kita rely dengan ajaran syaitan tu? Kemudian Nabi menjawab, syaitan adalah a big liar. Dia tidak pernah bercakap benar. Tetapi, apa yang kamu mimpikan itu, adalah kebenaran yang satu."

Huish.. pernah dulu aku dengar cerita ni. Tapi dah tak ingat sangat. Mujur ada sahabat yang boleh mengingatkan aku.. Ni la gunanya sahabat. Teringat pada kata-kata "Sahabat yang sebenar adalah apabila kita melihatnya, dia akan mengingatkan kita kepada Allah"..

Ha, setelah meng'google', maka aku telah mendapat banyak sangat kelebihan Ayat Kursi ni. Antaranya:
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.

  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  • Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.
Read On 1 comments

Top 5 cancer-causing foods

8:26 PM

1. Hot dogs
Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition advises that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you can't live without hot dogs, buy those made without sodium nitrate.

2. Processed meats
Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs and other processed meats raise the risk of heart disease. The saturated fat in bacon also contributes to cancer.

3. Doughnuts
Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high temperatures.


Doughnuts may be the worst food you can possibly eat to raise your risk of cancer.

4. French fries
Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then fried at high temperatures. They also contain cancer-causing acrylamides which occur during the frying process. They should be called cancer fries, not French fries.

5. Chips, crackers, and cookies
All are usually made with white flour and sugar. Even the ones whose labels claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of trans-fats.


BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast
People who do ! not take breakfast are going to have a lower blood sugar level.

This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.

2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.

6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.

7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.

10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain


The main causes of liver damage are:

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause

2. Not urinating in the morning.

3. Too much eating.

4. Skipping breakfast.

5. Consuming too much medication.

6. Consuming too much preservatives, additives, food colouring, and artificial sweetener.

7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil.Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.

8. Consuming overly done foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store. We should prevent this without necessarily spending more. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our bodies to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'
Read On 0 comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, December 13, 2010

25 perkara (oops! cuma 5 sahaja) tentang diri aku~

Hadoi.. tibatiba la pulak kan kene tag dengan Safra a.k.a Ucu. Kalau tak buat cepatcepat, nanti die merajuk pulak. Lepas tu terus taknak jadi Ucu aku. Hahaha...

25 perkaraS tentang diri aku. Banyaknye... Kenapa la tak cukupkan 30 je. Dush! Hm... Bukan la aku beriya sangat nak cerita tentang peribadi. Tapi disebabkan budak Ucu tu yang suruh, aku cerita la sikitsikit... Tapi disebabkan hal-hal yang selalu terjadi (malas), aku buat 5 je la ye. Haha...

1- Dahulunya aku adalah seorang yang SANGAT pemarah. Sikit-sikit, nak marah. Orang salah sikit, nak marah. Hehe... Tapi alhamdulillah, lepas masuk UIA, dapat pulak masuk usrah. Dari situ la aku belajar sifat SABAR. So sekarang, dah tak macam dulu... People change kan...



2- Semakin sayang, semakin sensitif. Hm.. how to elaborate ek? Ok, camni. Contoh, dengan famili. Tahap sensitif adalah hampir-hampir 99%. Hehe.. Kalau dengan parents, ape yang aku nak, mesti kene dapat. Kalau tak dapat, hm... menangis tonggeng-tonggeng punye. Tu, dulu la masa kecit-kecit. Masa boleh menonggeng. Bila dah besar sikit, kalau tak dapat, mesti nak buat muka. Mulut muncung sampai boleh ikat reben. Tapi sekarang, atas didikan tarbiyah, tak macam tu dah. Tapi tetap rasa nak menangis. Duduk dalam bilik air, start la adegan syahdu tahap melempah air mata. Huhu... Teruk betul. Tapi tu la hakikat. Tak boleh nak ubah dah. Sampai la sekarang~

Camni la muka kalau aku menangis. Comel kan? Hehe..


3- Sejenis spesis yang direct to the point. Tak pandai nak berkias-kias. Apatah lagi berpuitis syahdu. Huh! Memang fail lah! Kalau nak cakap dengan aku, PLEASE lah direct. Nanti aku tak faham, susah pulak korang nanti. Kalau nak tegur orang pun, jenis yang direct. Memang sejak azali lagi aku tak pandai nak berkias-kias. Tapi mungkin dengan cara aku ni, ada la sapa-sapa yang tak berkenan. Aku mintak mahap la ye. Tapi sapa-sapa yang dah kenal aku dengan rapat, takde hal la kan.. Dah masak dah. Haha..



4- Apa lagi nak cerita ni? Penat dah aku. Hm... ha. Aku adalah seorang pemandu tegar. Maksudnya, hampir setiap hari aku drive kereta antik aku tu. Kalau dalam kereta, suka menyanyi sampai sakit tekak. Hehe.. Dan jugak agak brutal. Beware, ok!

Camni la lebih kurang kereta aku.

5- Bercita-cita untuk menjadi seorang peguam dan ingin membuka firm sendiri bersama suami. Tapi syaratnya, dia pun mesti la seorang peguam jugak kan~


Sebagai tanda ingatan tulus ikhlas, aku nak tag kawan-kawan lain. Disebabkan aku telah ingkar membuat 25 perkara, dan dengan sukasukinya aku mereduce jumlah perkara itu menjadi 5, so aku nak tag 5 orang je. Dan tajuk pun kene tukar jugak la. "5 perkara tentang diri aku" heheh... Ok, bersediakah kalian?

1- Roomate kesayangan masa kat Matric. Amy Natasha Adam. Hehe...

2- Kawan sekolah dahulu, kini dan selamanya. Ismail Munir.

3- Roomate yang dah lama tak jumpe. huhh... Kak Ain yang comel~

4- Rehan, kau tak terkecuali. Silakan~

5- Last but not least, Mr President Husaini. Hm, agak-agak apa yang nak die cerita ye? wait & see. Haha...

The New Life Begins...



Alhamdulillah, semester baru dah bermula. Macam biasa la kan, seminggu sebelum bukak semester, bukan main semangat lagi. Beli barang-barang yang nak dibawak nanti. Tak cukup duit sendiri, kebas duit mak pulak. huhu.. Sorry mom.. 2, 3 hari sebelum, makin la semangat. Siap-siap dah pack barang. Jadual kelas siap print. Nak tunjuk lagi semangat, siap buat jadual harian. Daripada bangun pagi, sampai nak tido. Waktu bila nak kene makan, waktu bila nak kene exercise, waktu bila nak kene tidur. Tapi bila dah tinggal sehari, mula la rasa semacam. Tido pun dah tak lena. Kepala asyik fikir itu dan ini. Hati ni pulak rasa berat je nak balik UIA. Nanti rindu kat rumah pulak. Huhu.. Tapi setiap pertemuan, mesti ada perpisahan. Setiap perpisahan, mesti ada pertemuan (eh? betul ke ni). Walau macam mana sekali pun, hidup mesti diteruskan. Perjuangan mesti dihabiskan. Destinasi mesti disampaikan. UIA, aku datang kembali...!!

Semester baru, semangat baru, azam baru. Macam-macam yang diazamkan. Azam semester lepas yang tak tercapai, kene diteruskan lagi. Cuma kene renew je la. Edit sikit-sikit. Hehe.. Tinggal 1 semester je nak grad in civil law. Niat di hati nak sambung lagi setahun untuk shariah law. InsyaAllah..

Semoga setelah tiadanya apa-apa tanggungjawab lain, aku akan lebih focus dengan study. No playplay. Walau apa pun, aku tetap akan merindui zaman dan ketika aku menjadi salah seorang exco Law Students' Society IIUM. Amanah itu berat. Amat berat. Sekiranya amanah itu tidak dilaksanakan, ia akan menghantui kita. Na'uzubillah~

Tuesday, December 7, 2010

Tipah ooh Tipah~

Tipah sangat beruntung. Dia dianugerahkan mata yang kuning dan badan yang putih. Dia datang tiba-tiba. Tah dari mana dia datang. Adik aku yang bongsu, Cik Yaya memang suka sangat dengan dia. Tapi masa tu badan dia kurus sangat. Muka cengkung macam baru lari dari rumah. Badan pun comot-comot. So, Cik Yaya biar je dia kat rumah. Cik Yaya mandikan dia, bagi dia shampoo Sunsilk pink, biar badan dia menjadi selembut sutera dan seharum kasturi. Hehe… Yang paling istimewa si Tipah ni, die ni jenis kucing siam. Ekor die kembang. Cantik sangat.


Kenapa aku bagi dia nama Tipah? Kepada Tipah-tipah di luar sana, jangan la terasa. Tiada kaitan antara yang hidup atau yang dah mati tau. Aku tak ada niat nak kaitkan dengan siapa-siapa. Mula-mula, kitorang tak tau jantina kucing ni. Sebab tak nampak pun ‘tanda’ yang die ni jantan. So, aku bagi la die nama Tipah.. Macam sweet je nama tu. Tiba-tiba, kitorang baru perasan die ade ‘tanda’ tu. Wah! Jantan rupenye. Tapi nama Tipah tu dah serasi dengan die. Takkan nak tukar Latip pulak kan. So, kitorang biar je la. Semoga dia tak mengalami conflict of identity nanti. Huhuh…


Banyak sangat perangai si Tipah ni yang selalu buat aku ketawa. Haha…


  • Die akan buang bahan pencernaannya kat tandas. Pandai betul die.. Kalau kitorang nak membuang pulak, terpaksa la siram die punye dulu. Kalau dia pandai siram sendiri, mesti lagi bagus. Huhu… Kalau ade orang kat tandas, die akan beratur kat pintu, ambik nombor giliran. Bila orang dah keluar, baru die masuk. Hahaha…
  • Pantang tengok orang solat, die pun mule la baring kat atas sejadah tu. Hadoi… Kalau kene time aku yang solat, memang kene libas la. No excuse. Haha… Bukan time solat je. Kalau orang tengah lipat baju, memang die akan landing la kat baju tu. Senang cerita, die ni memang pantang kalau ade kain-kain yang terbentang. Mule la nak landing. Kalau bentang karpet merah. Lagi die suke kot.
  • Tipah suka kejut Cik Yaya bangun pagi. Setiap jam 6, die akan masuk bilik dan mengiau kat Cik Yaya. Cik Yaya pun terpaksa la bangun sebab Tipah dah buat suara manja. Hehe.. Satu hari, Tipah tak kejut Cik Yaya. Bila Cik Yaya dah siap-siap nak pergi sekolah, baru Tipah bangun. Mak tanya Cik Yaya, Tipah bangun lambat ke. Patut la tak kejut Cik Yaya. Hahaha…
  • Setiap kali mak dan Cik Yaya balik dari sekolah, mesti die dah tunggu depan pintu. Mengiau manja, main-main kat kaki orang. Lepas tu, lari ke dapur. Ready kat depan bekas makanan die sambil menggoyang-goyangkan ekornye yang kembang tu. Tandanya perut dah lapar. Haha..
  • Tipah suka tidur kat atas almari. Bukan atas almari baju kat rumah tingkat bawah. Die akan tidur atas almari baju kat tingkat atas. Huish… Senang cerita, die ni memang suka kat tempat tinggi-tinggi la. Tinggal lagi belum duduk atas siling je. Dia suka tidur dalam bilik dengan adik aku yang pertama, Cik Lala. Selalunya bila Cik Lala bangun, die pun bangun jugak. Bila Cik Lala nak turun tangga, die pun sibuk nak turun jugak. Kadang-kadang, pernah sampai nak terjatuh tangga sebab nak mengelak daripada terpijak Tipah. Lepas tu, mula la mengiau nak susu. Cik Lala ni jenis malas sikit nak melayan Tipah. Tipah pulak suka buat muke kesian. Bila Cik Lala taknak buatkan die susu, die pun minum la susu basi yang ada kat bekas makanan die. Cik Lala pun, “Tipahhhh…!!! Jangan minum susu tu..!! dah basiii…!!” Hadoi.. Terpaksala buatkan susu si Tipah. Tipah pun tersengih dengan gembira.. Hahah..
  • Tipah suka tengok tv. Kalau orang tengok tv, die pun sibuk duduk atas riba orang. Macam paham je tv tu. Kalau tak ada orang, die tengok la sendiri. Haha.. Kesian die..
  • Semakin hari, Tipah semakin besar. Mula la die nak tunjukkan sifat kepahlawanannya. Die suke memburu cicak. Eee…..!! geli..!! Banyak dah cicak-cicak yang kat rumah tu dah jadi arwah. Bagus jugak, tapi aku geli bile tengok cicak tu kene belasah dengan Tipah. Yerks!!

Yang paling manjakan Tipah, Cik Yaya la. Kalau aku, memang takut sikit sebab takut die cakar. Huhhu.. Nanti berdarah, cedera parah terus. Setakat belai-belai bulu die, boleh lagi la. Kalau die mula nak mengganas, mintak mahap. Tak layan… Tapi sebenarnye, tak sakit pun die cakar. Cik Yaya cakap cakar-cakar manja.. Gigit-gigit manja..


Pernah satu hari Tipah sakit. Pipinya bengkak sebelah. Mulut die busuk. Mungkin ada nanah dalam mulut die. Badan die panas. Baring je kat dalam bilik. Bagi minum susu pun die tak nak.. Baru nak bawak die pegi klinik, esoknye dah sihat. Boleh lari-lari. Haha… Takut pegi klinik rupenye si Tipah ni.


:: ni la Tipah ::

Thursday, November 11, 2010

Short Neurological Test


1- Find the C below.. Please do not use any cursor help.


OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


2- If you already found the C, now find the 6 below.


99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999969999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999


3 – Now find the N below. It’s a little more difficult.


MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMMMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM


This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you’re far from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!


part 2


eonvrye that can raed this rsaie your hnad.


To my ‘selected’ strange-minded friends:If you can read the following paragraph, forward it on to your friends and the person that sent it to you with ‘yes’ in the subject line.

Only great minds can read thisThis is weird, but interesting!

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too


Can you raed this? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this forwrad it

Symptoms student bila final exam


Membaca tanpa menghiraukan sekeliling. Yang kepoh jadi pendiam. (orang masuk keluar bilik pun tak perasan, kalau orang tanya pun muka pandang nota je, jawab pon nak tak nak. Kalau jalan.jalan tersepak batu tu, reaksi dia lambat sikit. Sebab otak full load )

Membaca dengan kadar yang cepat. (entah faham ke tak belakang kira, sebab nak jawab subjektif, hentam pon boleh, yang penting ada point nak goreng )

Nak turun café tu fikir 2,3 kali. Tak pun sekali sehari je. Tu pun bungkus.cepat. jimat masa makan kat bilik. Sambil makan boleh membaca apa yg patut.

Time nak exam baru laaa nak full semayang. Solat sunat sampai nak batal air sembahyang. Doa macam.macam. (dan.dan. tapi alhamdulillah)

Agak yang nak mereng tu start la nak bukak mp3 volume paling sakit telinga. Tapi time ni memang tak sakit telinga. Sebab sakit otak lebih dari sakit telinga.

Masa tidur pon boleh terbayang-bayang yang baca tadi(ada tu siap ambik handout letak tepi bantal. Moga-moga dapat buat daya serapan terus lagi bagus.

Masa borak dengan kawan pun cakap pasal pelajaran je. (ni part tak leh blah la. Time mandi pun ada yang tanya-tanya. Dahsyat.)

Kalau main message tu balas sikit.sikit je. Pendek pendek. Tak de mase nak fikir taip panjang.panjang.

Sebab nak exam duduk dalam bilik je. Mengadap handout, buku, nota.nota. (jadi beruang kutub, sampai rambut serabai pon tak perasan) selalunye merayau g bilik orang. Tak pun kluar. G main bowling lah. Tgk wayang lah. Pantang ade mase terluang.

Nak buang sampah pun terbawak pen. (ni kes cuak sangat ni)

Agak2 stok megi tu habis kot untuk orang yang gila study. Jimat masa nak turun café masak air je pastu letak megi. Nak budak pandai sikit tak makan megi. Minum milo. Makan biskut hup seng ke, nestum ke. Roti memang dah prepare dah. Suruh mmber beli.

Nak bukak facebook rasa tak senang gila. Perghh. Membazir.masa. (time ni memang tertekan gila. Kena berperang dengan diri sendiri nak bukak facebook, formspring,blog . Sebab laptop depan mata. Kabel/wifi kat sebelah je. Exam minggu depan. Nanti duduk depan facebook memang buku OFF9 terus.)

Time ni ah baru bukak buku tebal. Bukak kamus tu yang tak tahan tu. Masa lecture dulu tak faham tak de hati pulak nak bukak kamus kan. ;P

Asyik-asyik tengok jam je. Sampai tak cukup jam handphone, jam tangan. Tanya lagi mmber sebelah. Haihhh. Keliru sangat budak nih.

Stok Nescafe, kopi tongkat ali, kopi mak dara, cucu dara semua memang ade lah. Nak stay up.

Hah. Ni memang sure. Meja studi bersepah gila. Mana dengan highlighternya. Pen biru, hitam , merah. Kertas-kertas memang confirm bersepah punya. Agak2 ade nota yang hilang tu mula nak naik angin. Buku semua terbukak. Kalau ada buku tambahan dari library tu semua nak dibukaknya serentak. Ada tu 4,5 buku serentak bukak.

Masa ni lah status facebook, blog “mintak maaf. Doakan exam nanti”

Muka blurr je. Sebab otak dah full tank. Makan sorang-sorang pon dah tak heran. Sebab tak nak membazir mase lepak ramai-ramai. Nanti ade je bende nk borak.

Kalau nak cakap pon tersasul-sasul. Salah cakap. Pastu cakap benda merepek je. Muka dah la cam zombie. Cakap merepek.repek sebab otak fikit handout, nota tak baca lagi vs nak jalan-jalan. Nak borak.borak. sampai satu tahap rasa nak rebus buku dengan handout semua. lagi merepek die cakap sebenarnye, lagi banyak topic die tak cover tu.

Time ni jugak lah baru terfikir kenapa lah aku tak study awal2. Kan senang. Haihh. Pastu ada pulak yang buat azam untuk semester depan. Tak nak buat dah macam sem sekarang. *padahal tiap2 sem azam sama. Tak berubah gak. Tak pun menjadi semangat dia masa awal sem je. Sampai minggu ketiga dah hancusss.

:: MeMory ::

Program Seminar Motivasi di Sekolah Kebangsaan Sg. Lui

Pejamkan matu mu untuk ku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu disini tempatmu
Walau berubah dimata kita
Tetap indah selagi kau masih percaya

Tertawa kecewa terpisah
Jalan yang lurus yang berhalang
Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Bukalah matamu
Biar aku memelukmu
Kita bersama masih muda masih mentah
Ku harap kau masih percaya

selama ini...

Friday, May 28, 2010

Etika Peguam Syarie


1. Akhlak dan peranan Peguam Syarie.

Peguam Syarie hendaklah mempunyai akhlak, sikap dan tingkah laku yang mulia, dan dalam melaksanakan tugas dan peranannya hendaklah bersifat amanah, jujur dan berniat baik untuk menegakkan keadilan.

2. Meningkatkan pengetahuan.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan hukum syarak dan undang-undang supaya tugas guaman dapat dijalankan dengan lebih cekap dan berkesan.

3. Peguam Syarie hendaklah menjalankan pembelaan dengan cara yang saksama dan terhormat.

Peguam Syarie yang menjalankan pembelaan bagi seseorang dalam apa-apa perkara, hendaklah bertanggungan dengan segala cara yang saksama dan terhormat mengemukakan setiap pembelaan yang dibenarkan oleh undang-undang.

4. Menghormati mahkamah.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa menghormati dan tidak boleh melakukan perdayaan ke atas mahkamah.

5. Peguam Syarie hendaklah mempertahankan kepentingan keadilan, pelanggannya dan kehormatan profesionnya.

Peguam Syarie hendaklah bertindak dengan segala tertib di hadapan mahkamah di mana ia hadir dan berani mempertahankan kepentingan keadilan, pelanggannya dan kehormatan profesionnya.

6. Peguam Syarie tidak boleh menjalankan kes mal yang dimaksudkan untuk melambatkan perbicaraan.

Peguam Syarie tidak boleh menjalankan sesuatu atau membuat pembelaan yang mana adalah dimaksudkan semata-mata untuk melambat-lambatkan perbicaraan atau menyusahkan atau memudaratkan pihak lawan atau untuk melakukan penindasan atau sesuatu yang salah.

7. Peguam Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama.

Peguam Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama di hadapan mahkamah dan lain-lain peguam.

8. Peguam Syarie hendaklah sedia untuk perbicaraan pada hari yang ditetapkan.

Peguam Syarie hendaklah menjalankan segala usaha supaya sedia untuk perbicaraan pada hari yang ditetapkan. Memohon penangguhan sesuatu kes yang telah ditetapkan perbicaraannya hanyalah atas sebab-sebab yang baik dan memaksa.

9. Peguam Syarie tidak boleh mengelirukan.

Peguam Syarie hendaklah mengelakkan segala perkara yang boleh mengelirukan pihak yang tidak diwakili oleh Peguam Syarie.

10. Peguam Syarie hendaklah sentiasa melayan saksi pihak yang menentang dengan saksama dan timbangrasa.

Peguam Syarie hendaklah sentiasa melayani saksi-saksi dan pihak-pihak yang menentang dengan saksama dan timbangrasa dan dia hendaklah jangan sekali-kali memberi galakkan kepada niat jahat atau prasangka seseorang pelanggan dalam menjalankan sesuatu kes.

11. Peguam Syarie hendaklah mencegah pelanggannya daripada melakukan tidak baik terhadap mahkamah.

Peguam Syarie hendaklah berikhtiar sedaya upaya untuk mencegah pelanggannya daripada melakukan perkara-perkara yang tidak patut dilakukan terutama sekali berkenaan dengan kelakuannya terhadap mahkamah dan pegawai-pegawai kehakiman, saksi-saksi dan pihak-pihak yang berkenaan. Jika seseorang pelanggan berkeras hendak melakukan perbuatan salah seperti itu, Peguam Syarie itu hendaklah menamatkan perhubungannya.

12. Peguam Syarie tidak boleh berhubung dengan orang yang diwakili oleh Peguam Syarie lain.

Peguam Syarie tidak boleh berhubung dengan seseorang mengenai apa-apa perkara yang berkenaan dengannya dia tahu orang tersebut adalah diwakili oleh seseorang Peguam Syarie lain kecuali dengan izin yang nyata dari Peguam Syarie yang lain itu.

Sunday, March 28, 2010

Syaitan Mengajar Ayat Kursi?


Seperti biasa, kami buat study group di kulliyyah.. Almaklumla, kalau final exam je, baru la nak buat lecture semua subjek.. isk2.. bila la nak berubah Siti Masleha oi..

Di Sebalik keheningan malam, Ain memulakan tazkirah pendek. tak ingat berapa minit. tak kisah lah berapa minit pun. yang pasti, cerita Ain sangat menarik.. Ceritanya macam ni...

"Pada zaman Nabi s.a.w, seorang sahabat bernama Abu Hurairah pernah bermimpi. Dia didatangi syaitan.. Dalam mimpi tu, syaitan berkata, kalau kamu mahu terselamat dari gangguan aku, maka bacalah Ayat Kursi.. Keesokan harinya, Abu Hurairah bertemu Nabi dan bertanyakan tentang mimpi tersebut. Bolehkah kita rely dengan ajaran syaitan tu? Kemudian Nabi menjawab, syaitan adalah a big liar. Dia tidak pernah bercakap benar. Tetapi, apa yang kamu mimpikan itu, adalah kebenaran yang satu."

Huish.. pernah dulu aku dengar cerita ni. Tapi dah tak ingat sangat. Mujur ada sahabat yang boleh mengingatkan aku.. Ni la gunanya sahabat. Teringat pada kata-kata "Sahabat yang sebenar adalah apabila kita melihatnya, dia akan mengingatkan kita kepada Allah"..

Ha, setelah meng'google', maka aku telah mendapat banyak sangat kelebihan Ayat Kursi ni. Antaranya:
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.

  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
  • Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  • Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Friday, March 26, 2010

Top 5 cancer-causing foods


1. Hot dogs
Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition advises that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you can't live without hot dogs, buy those made without sodium nitrate.

2. Processed meats
Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs and other processed meats raise the risk of heart disease. The saturated fat in bacon also contributes to cancer.

3. Doughnuts
Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high temperatures.


Doughnuts may be the worst food you can possibly eat to raise your risk of cancer.

4. French fries
Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then fried at high temperatures. They also contain cancer-causing acrylamides which occur during the frying process. They should be called cancer fries, not French fries.

5. Chips, crackers, and cookies
All are usually made with white flour and sugar. Even the ones whose labels claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of trans-fats.


BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast
People who do ! not take breakfast are going to have a lower blood sugar level.

This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.

2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.

6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.

7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.

10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain


The main causes of liver damage are:

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause

2. Not urinating in the morning.

3. Too much eating.

4. Skipping breakfast.

5. Consuming too much medication.

6. Consuming too much preservatives, additives, food colouring, and artificial sweetener.

7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil.Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.

8. Consuming overly done foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store. We should prevent this without necessarily spending more. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our bodies to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'